Handel i netbutikkerne eksploderer
Væksten i salg over internettet er nu så voldsom, at antallet af forsendelser eksploderer over de næste tre år.
I Foreningen for Dansk Internethandels nyeste undersøgelse af logistikudfordringerne i e-handlen regner lige godt hver tredje, at om 5 år er ekspreslevering inden for 8 timer det normale, mens en anelse færre ikke tror at så hurtig levering vil være det almindelige. Resten svarer enten ”ved ikke” eller ”hverken/eller”.
Meget tyder dog på, at det vil være et af tilbuddene hos mange netbutikker, da der bliver stadig flere valgmuligheder for kunderne, når det gælder levering.
Ny konkurrenceparameter
I 2012 havde halvdelen af butikkerne kun én distributør. Mens det i år kun er hver fjerde, der kan nøjes med én Og antallet af butikker med mere end 5 distributører er fordoblet i samme periode.
”Netbutikkerne oplever kunderne som reelt interesserede i at få tilbudt forskellige leveringsformer, og derfor bliver flere leveringstyper et konkurrenceparameter i de kommende år. Undersøgelsen viser også, at kunderne er meget opmærksomme på fragtpriser, så vi vil se flere tilbud om gratis fragt,” siger Niels Ralund, administrerende direktør for FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel.
Størrelse er afgørende
Netbutikkerne er dog langt fra enige om, hvilke konkurrenceparametre og udfordringer de møder i de kommende år.
Det er især størrelse på butikken, der afgør, hvor man ser udfordringerne. De store fremhæver fx ordreændringer, mens de mindre og mellemstore butikker slås med lagerkapacitet som en udfordring.
Alle er dog enige om, at dataflow mellem IT-systemer er en udfordring.
”Så jeg forventer, at netop samspillet mellem IT til lager, hjemmeside og forsendelse får en fremtrædende plads i den fremtidige udvikling,” vurderer Niels Ralund.