23948sdkhjf

Vejdirektoratet skærper stilladskrav ved brobyggeri

Skærpede stilladskrav ved motorvejsbroer skal sikre, at ulykken med det delvise brokollaps på Helsingørmotorvejen ikke kan gentage sig
Vejdirektoratet vil skærpe og præcisere kravene til de entreprenører, der fremover skal opføre stilladser til støbning af broer. Det vil ske i formuleringen af mindstekrav til kompetencerne hos entreprenørernes stilladskoordinator og stilladsberegner. Samtidig vil Vejdirektoratet også præcisere kravene til selve stilladsprocessen.

De nye initiativer kommer på baggrund af den uafhængige ekspertgruppes redegørelse om det delvise brokollaps på Helsingørmotorvejen i september sidste år.

Redegørelsen viser, at det delvise brokollaps efter alt at dømme blev fremkaldt af manglende langsgående afstivning af træspærene - eventuelt initieret af et lokalt brud, som efterfølgende bredte sig til hele spærkonstruktionen, fordi spærrernes længdestabilitet ikke var sikret korrekt.

"Det er magtpåliggende for os at sikre, at sådan en ulykke ikke kan ske igen. Derfor igangsætter vi nu disse initiativer for at sørge for, at der altid er de nødvendige kompetencer til stede, når vi får støbt broer, samt at processen sker på den helt rette måde", siger områdechef Erik Stoklund fra Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.

Kravene vil blive implementeret i tæt dialog med branchen og indført i vejreglerne. Indtil det er sket, fortsætter Vejdirektoratet med de skærpede kontrol- og tilsynsprocedurer ved brostøbning, der har været i anvendelse siden det delvise brokollaps, lyder det.

Lille advarsel

Hos Paschal- Danmark A/S, der leverer løsninger indenfor forskalling og understøtning til byggeriet, ser man ikke umiddelbart problemer i Vejdirektoratets initiativ.

”Vi kan kun bakke 100 procent op om, at man gør alt, hvad man kan for at sikre mod ulykker”, siger Michael Støvelbæk, adm. direktør i Paschal- Danmark A/S til Licitationen – Byggeriets Dagblad.

Han påpeger samtidigt, at kravene er blevet skærpet de senere år som følge af en ulykke i Nørresundby tilbage i 2006, der kostede en bygningsarbejder livet, og advarer mod, at man strammer så meget, at kravene ikke er til at arbejde med til daglig.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.167