23948sdkhjf

Særligt lys over København

Mange københavnere har de seneste dage undret sig over det særlige lys på Vesterbro, som kan ses lyse op på hovedstadens himmel. Den 88 meter høje lyskegle er en manifestation af lys i byen. Bag gimmicken, der varer fire aftener frem mod kulturnatten på fredag, står Philips og Carlsberg-Byen
I mandags kl. 18.00 trykkede Charlotte Krogh fra Philips på kontakten og satte dermed lys på Carlsberg-Byen. Hovedkontoret bliver lyst op højt oppe i luften, og kommer man lidt tættere på Ny Carlsberg vej, kan den smukke bygning Halmlageret også opleves fuldt oplyst. Belysningen fra kl. 18-24 er en nedtælling til Kulturnatten, hvor man alene på Carlsberg forventer flere tusinde besøgende.

- Vi ville gerne være med til at sætte spot på Kulturnatten. Generelt er København en mørk by sammenlignet med andre storbyer, hvor lyset mange steder dominerer langt mere. Og det er ærgerligt, når København byder på så meget smuk ny og gammel arkitektur og design, som også skal nydes, efter mørket er faldet på, siger Charlotte Krogh, arkitektchef hos Philips Nordic, og fortsætter:

- Jeg taler ikke om, at vi lysmæssigt skal lave vores store danske byer om til Las Vegas eller have alle gadehjørner lyst op med Tivoli-lys. Tværtimod, med lyset på Carlsberg-Byen vil vi vise, at man med enkel og æstetisk belysning, der er afbalanceret til vores nordiske stil, kan skabe stemning på en mørk, dansk efterårsaften.

Spotlight på temaet lys

Den fire dage lange gimmick er Philips’ bidrag til Københavns årlige Kulturnat, som finder sted fredag d. 12. oktober. Carlsberg-Byens tema for aftenen er blandt andet lys, hvorfor belysningen af hovedkontoret og Halmlageret var oplagt.

- Carlsberg- Byens hovedkontor bliver belyst med LED projektører, der som nogle af de få på markedet kan belyse en 88 meter høj bygning alene ved brug af 290 Watt. Til sammenligning anvender en almindelig hårtørrer op mod 400-1500 Watt, så det må siges at være energivenlig belysning, som kan opleves i Carlsberg-Byen, siger Charlotte Krogh.

- Vi vil gerne vise, hvordan lys kan være med til at skabe en bys identitet og skabe stemning til glæde for borgere og turister. Fokus er ofte på, at udendørsbelysning skaber tryghed om natten. Det er også vigtigt, men jeg synes, at vi lysfolk glemmer den positive side, det som sagt er at fremhæve det smukke.

Det er jo lidt paradoksalt, at vi fx i København har mange mørke timer og meget flot byggeri, men ingen lys på om aftenen. Det skal udfordres, siger Charlotte Krogh.

Arkitektonisk belysning er et forholdsvis uudforsket område herhjemme, men markedet spås at have stort potentiale. Ikke kun i hovedstaden, men også i regionerne rundt i landet.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094