23948sdkhjf

Flere kriseramte SMVer må lukke

Andelen af virksomheder, der fortsætter driften efter rådgivning fra Early Warning, er faldet fra 54 til 44 pct.
I 2011 har udviklingen i antallet af konkurser og søgningen til Early Warning haft to ting til fælles. Begge statistikker viser en svagt faldende tendens, men befinder sig stadig på et meget højt niveau, der vidner om, at den økonomiske krise langt fra har sluppet sit tag i de danske virksomheder. Snarere tværtimod.

Sådan tolker projektleder Svend Røge tallene for søgningen til Early Warning, der netop er blevet opgjort og for hele landet viser et mindre fald fra 697 til 663 virksomheder. Siden 2008 har Svend Røge stået i spidsen for Early Warning, der hjælper kriseramte virksomheder med at overleve eller lukke på bedst mulige vilkår for ejeren.

Det offentligt finansierede projekt, der er lokaliseret i de regionale væksthuse, har haft stor succes. Siden starten er over 2.400 små og mellemstore virksomheder blevet hjulpet af et korps af vækstkonsulenter og mange frivillige rådgivere, som rekrutteres blandt erfarne virksomhedsledere.

- Søgningen er på næsten samme niveau som i 2010, men tendensen er desværre, at flere og flere virksomheder må hjælpes til lukning. Andelen af virksomheder, der fortsætter driften efter vores rådgivning, er faldet fra 54 til 44 pct.. Andelen som må lukke er tilsvarende steget fra 24 til 38 pct. Desuden er det nu ofte større og ældre virksomheder der søger hjælp hos os, fordi de er slidt ned og har sat alt over styr, siger Svend Røge.

Han vurderer, at dette er udtryk for, at flere, oprindeligt velkonsoliderede virksomheder, er kommet i vanskeligheder, fordi de har tæret på kapitalen og undladt at foretage de nødvendige tilpasninger, som mange større virksomheder har gennemført. Og som netop er årsagen til, at de store virksomheder generelt har klaret den økonomiske nedtur efter finanskrisen meget bedre end de mindre virksomheder.

Jo hurtigere, desto bedre

- Udviklingen bekræfter på den ene side, at politikerne vurderede rigtigt, da de tilbage i 2007 besluttede at etablere Early Warning. På den anden side vidner tendensen til flere lukkede virksomheder om, at behovet for at yde krisehjælp langt fra er udtømt, men måske snarere kalder på en forstærket indsats. Og her vil det være afgørende, at man kan få virksomhedsejerne til at henvende sig så tidligt som muligt i et kriseforløb, fremhæver Svdnd Røge..

- Al vores erfaring siger, at der er en klar sammenhæng mellem, hvor tidligt en ejer henvender sig og sandsynligheden for, at vores rådgivning kan gøre forskellen mellem overlevelse eller lukning af virksomheden.

Derfor kan det ikke gentages for mange gange, at virksomhedsejerne skal forsøge at overvinde sig selv og tage kontakt til os hurtigst muligt, når de første krisetegn viser sig. Det er – uden sammenligning – den bedste hjælp til selvhjælp, siger Svend Røge.

tøtte
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079