Ungekampagne: Slip talenterne løs
Kampagne sætter fokus på de godt 40.000 unge i Østdanmark, som står uden job
Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland sætter nu sammen med jobcentrene i Østdanmark fokus på problemet i en storstilet kampagne, der henvender sig både til de unge og til ca. 30.000 private virksomheder i regionen.
Kampagnen skydes i gang i dag, den 10. januar, hvor de københavnske jobcentre sender de to første busser af sted med ca. 150 forventningsfulde unge.
Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen hilser kampagnen velkommen:
- Alt for mange unge er hverken i job eller uddannelse. Vi ved, at en uddannelse giver bedre muligheder på arbejdsmarkedet, og at uddannelse er med til at viden og vækst for samfundet. Derfor tror jeg mere på uddannelse end på andet. De ufaglærte er desværre de første, der mister jobbet i krisetider.
Og de ufaglærte er også dem, der er i størst risiko for at hænge fast i kontanthjælpssystemet. Derfor er det så vigtigt, at unge tager en uddannelse, understreger beskæftigelsesministeren.
En stor udfordring
Jobcentrene i Østdanmark arbejder intensivt med at indfri regeringens om, at 95 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.
Opgaven er en stor udfordring, som kræver, at jobcentre, Ungdommens Uddannelsesvejledning, erhvervsskoler, virksomheder m.fl. samarbejder på tværs.
Kampagnen spiller på flere tangenter. Udover en kampagnehjemmeside og en Facebook-side, hvor såvel de unge som virksomheder kan hente informationer og dele erfaringer, arrangeres der ca. 2.500 besøg, hvor konsulenter fra jobcentrene tager ud til virksomheder og informerer om mulighederne i at hjælpe med at bringe flere unge i uddannelse.
Derudover skabes der en meget direkte kontakt mellem de unge og lokale virksomheder, når eventen Unge møder virksomheder skydes i gang. 24 jobcentre i Region Hovedstaden og Sjælland inviterer de unge på en inspirationstur til lokale virksomheder. De unge får her indblik i, hvad virksomheden ønsker sig af fremtidig arbejdskraft samt, hvilke fag den enkelte virksomhed beskæftiger.
tøtte
Se kampagnens hjemmeside her