23948sdkhjf

Ungekampagne: Slip talenterne løs

Kampagne sætter fokus på de godt 40.000 unge i Østdanmark, som står uden job
Lige nu er 97.000 unge i Danmark under 30 år uden arbejde. Knap halvdelen bor i Østdanmark, hvor 40.000 personer under 30 år står uden job. Det er både et stort samfundsmæssigt problem og en vanskelig situation for den enkelte unge.

Beskæftigelsesregion Hovedstaden og Sjælland sætter nu sammen med jobcentrene i Østdanmark fokus på problemet i en storstilet kampagne, der henvender sig både til de unge og til ca. 30.000 private virksomheder i regionen.

Kampagnen skydes i gang i dag, den 10. januar, hvor de københavnske jobcentre sender de to første busser af sted med ca. 150 forventningsfulde unge.

Beskæftigelsesminister Mette Frederiksen hilser kampagnen velkommen:

- Alt for mange unge er hverken i job eller uddannelse. Vi ved, at en uddannelse giver bedre muligheder på arbejdsmarkedet, og at uddannelse er med til at viden og vækst for samfundet. Derfor tror jeg mere på uddannelse end på andet. De ufaglærte er desværre de første, der mister jobbet i krisetider.

Og de ufaglærte er også dem, der er i størst risiko for at hænge fast i kontanthjælpssystemet. Derfor er det så vigtigt, at unge tager en uddannelse, understreger beskæftigelsesministeren.

En stor udfordring

Jobcentrene i Østdanmark arbejder intensivt med at indfri regeringens om, at 95 pct. af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.

Opgaven er en stor udfordring, som kræver, at jobcentre, Ungdommens Uddannelsesvejledning, erhvervsskoler, virksomheder m.fl. samarbejder på tværs.

Kampagnen spiller på flere tangenter. Udover en kampagnehjemmeside og en Facebook-side, hvor såvel de unge som virksomheder kan hente informationer og dele erfaringer, arrangeres der ca. 2.500 besøg, hvor konsulenter fra jobcentrene tager ud til virksomheder og informerer om mulighederne i at hjælpe med at bringe flere unge i uddannelse.

Derudover skabes der en meget direkte kontakt mellem de unge og lokale virksomheder, når eventen ’Unge møder virksomheder’ skydes i gang. 24 jobcentre i Region Hovedstaden og Sjælland inviterer de unge på en inspirationstur til lokale virksomheder. De unge får her indblik i, hvad virksomheden ønsker sig af fremtidig arbejdskraft samt, hvilke fag den enkelte virksomhed beskæftiger.

tøtte

Se kampagnens hjemmeside her
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111