23948sdkhjf

ALECTIA klar til forandringer

Konsekvenserne af den internationale krise har også påvirket rådgivningsbranchen.
Trods positiv fremgang hos ALECTIA i den sidste del af 2011 har det ikke været muligt at levere det forventede resultat.

- Vi afsluttede med nogle meget stærke måneder, men det kunne ikke opveje et udfordrende første halvår. Vores resultat af primær drift var 9 millioner. Men på grund af afskrivninger, herunder nogle ekstraordinære, bliver året resultat negativt, -19 millioner. 2011 har været præget af en række nødvendige forandringer med fokus på at udvikle ALECTIAs forretning og organisationen for dermed at styrke forudsætningerne for fremgang og væks, siger formand for ALECTIA A/S’ bestyrelse Erik Hovgaard.

I 2011 købte ALECTIA den danske logistik-konsulentvirksomhed Logisys og virksomheden Healthy Company, som er specialister inden for sundhed, sikkerhed og trivsel. Samtidig indgik ALECTIA en samarbejdsaftale med GHD, der er en af Australiens største rådgivningsvirksomheder.

Strategiske opkøb og alliancer

- Vi vil fortsat se på mulighederne for at vokse gennem strategiske opkøb og alliancer, også uden for landets grænser. Vores aftale med GHD giver os en stærk tilstedeværelse i Australien, Kina og resten af Asien, og det har affødt en række lukrative projekter og muligheder, forklarer adm. direktør Jens Moberg, der 5. april 2011 overtog posten efter Ingelise Bogason. Jens Moberg fortsætter:

- Der er store muligheder for dansk erhvervsliv uden for Danmarks grænser. Det gælder også for rådgivningsvirksomhederne, og de muligheder skal vi i fremtiden forfølge lige så målrettet, som vi forfølger de nationale.

Klar til forandringer

I andet kvartal af 2011 introducerede topledelsen i ALECTIA forandringsprojektet TAILWIND, der gennem indsatser på centrale områder skal skabe engagement, dynamik og handlekraft i organisationen.

- En helt grundlæggende forudsætning for fremgang og vækst er engagerede medarbejdere. Samtidig er det afgørende at have et tydeligt billede af hvor i forretningen omsætningen skabes og hvor der ligger yderligere muligheder, uddyber Jens Moberg og fortsætter:

- Med de forandringer vi har gennemført i 2011 har vi opnået et meget tydeligere billede af ALECTIAs forretning og vi har styrket forudsætningerne for at vækste virksomhedens omsætning og overskud.

Forventninger fremadrettet

En stærk afslutning på 2011 fortsatte som en stærk begyndelse på 2012. Og med en tydelig intern agenda og strategi, står ALECTIA solidt i forhold til at levere vækst i omsætning og overskud.

- Vi havde et godt momentum i sidste del af 2011. Det har vi fortsat ind i 2012, hvor vores første kvartal er det bedste første kvartal i virksomhedens historie. Det er resultatet af en fantastisk indsats fra medarbejderne i ALECTIA og et bevis på, at vi har taget en række rigtige beslutninger i 2011, fremhæver Jens Moberg.

- Med en større grad af gennemsigtighed, en tættere kobling mellem salg og leverance, engagerede og tilfredse medarbejdere og et styrket fokus på at bringe vores stærke fagligheder i spil både nationalt og internationalt, har vi forventninger om, at 2012 vil blive et spændende og udbytterigt år med et positivt resultat, siger Jens Moberg.

Regnskabstallene i hovedtræk

ALECTIA gruppens bruttoomsætning for 2011 blev 1.1 million højere end 2010 og resultat af primær drift før afskrivninger (EDITDA) er 8,7 mio. kr.

Resultat før renter og skat (EBIT) er et underskud på 19,0 mio. kr. Som konsekvens af, at nogle af de tilkøbte selskaber ikke længere tilfører den forventede værdi til moderselskabet, er der i 2011 foretaget ekstraordinære nedskrivninger på goodwill på 11 mio. kr.

Resultat er et underskud på 18,4 mio. kr. Urealiserede kursreguleringer af gruppens værdipapirbeholdning har medført en udgift på 2,5 mio. kr.

tøtte

Se hele Alectias årsrapport her
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.119