23948sdkhjf

Storstrømsbroen holder ikke til øget godstogstrafik

Når Femernforbindelsen åbner i 2020, vil Storstrømsbroen komme til at fungere som en prop for trafikken, hvis ikke broen fremtidssikres
Ifølge Danmarks Statistik blev der i andet kvartal 2011 kørt 1,84 mio. tons gods i transitkorridoren mellem Øresund og Padborg, hvilket er den største mængde transitgods i et kvartal nogensinde. Det er næsten en fordobling i forhold til andet kvartal i 2009, og ser vi endnu længere tilbage til 2006 er godstrafikken på jernbanen steget med 128 pct..

- Stigningen af gods i transit passer godt sammen med de politiske partiers mål, som de udmøntede sig i den politiske aftale om en grøn transportpolitik for nogle år siden. Og godsoperatørerne forventer også, at antallet af godstog i år vil nå op på omkring 60 i døgnet fra de 40-45, der var pr. døgn i 2011. Det er i sig selv en positiv udvikling, men for at kunne håndtere den i fremtiden, kræver det, at togene kan komme frem, pointerer seniorøkonom Finn Bo Frandsen, Dansk Byggeri.

Storstrømsbroen som prop

I 2020 skal Femernforbindelsen overtage rollen som transitkorridor fra ruten over Padborg. Men analyser som Banedanmark netop har offentliggjort viser, at Storstrømsbroen allerede i dag ikke kan klare de nuværende belastninger.

- Banedanmark peger på, at broen er dimensioneret til togdriften i 1930’erne, og selvom man har forsøgt at fremtidssikre broen, har normerne siden ændret sig væsentligt. Og det samme har godstogenes størrelse og vægt, siger Finn Bo Frandsen.

I dag skal der bl.a. regnes med tre gange så stor bremsekraft fra togene, hvilket broen ikke kan leve op til. Den overholder heller ikke de nugældende krav om bæreevne og udmattelsesstyrke. Endelig er samlingerne mellem broens forskellige fag også udformet uhensigtsmæssigt.

- De revner, der blev opdaget i broen sidste efterår, var jo en 1 til 1-demonstration af Banedanmarks bekymringer. Og det har også affødt, at alle Folketingets partier undtagen Enhedslisten i november aftalte, at der i år skal tages stilling til, hvordan det kan sikres, at Storstrømsbroen kan klare både nutidens og fremtidens togtrafik, siger Finn Bo Frandsen.

Dobbeltsporet løsning

- Man kan vælge at reparere på den nuværende bro. Men det vil ikke være en holdbar løsning på sigt, understreger Finn Bo Frandsen og fortsætter:

- Med byggeriet af Femernforbindelsen vil det svare til, at man bygger et højhus, men vælger kun at have elevator fra stuen til 3. sal og så igen fra 6. sal. Det går ikke, at Danmark kobles endnu mere af den rivende udvikling i jernbanedriften, der er i fuld gang i de fleste af EU-landene. Derfor må og skal Storstrømsbroen fremtidssikres.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079