NCC skal renovere Sjællandsbroen for 16 mio. kr.
Omfattende renovering af Sjællandsbroen i de næste fem måneder
NCC har vundet renoveringskontrakten i hovedentreprise fra Københavns Kommune til en samlet sum på ca. 16 millioner kroner. Der er tale om en omfattende renovering af både vejbelægningen og broens bærende struktur, der skal garantere at broen fortsat er sikker.
- Vi graver den gamle belægning af, og et stykke nede i broen støber vi en plade af beton, der skal beskytte broen mod bl.a. fugt. Bagefter etablerer vi vejkassen oven på pladen igen med helt ny vejbelægning," forklarer projektleder Ronnie Frederiksen fra NCC.
Arbejdet skal laves sektionsvis, så det stadig er muligt for trafikken at passere broen i hele renoveringsperioden. Derfor tager arbejdet ca. fem måneder.
Kontrakten indeholder også renovering af Sjællandsbroens betonpiller og underside et arbejde NCC sandsynligvis skal lave fra pramme på vandet.
- Det bliver lidt anderledes, men vi har en bred erfaring at trække på, så det skal nok gå, fortæller Ronnie Frederiksen, der tidligere har ledet NCCs broprojekter bl.a. på de danske motorveje.
- Vi ved godt, at København i forvejen er hårdt plaget af mange vejarbejder, så når vi nu går i gang med dette arbejde er det fordi, Sjællandsbroen er i meget dårlig stand, og vi ikke kan vente længere. Alternativet ville være, at broen ikke er sikker. Nu har vi en mulighed for at få arbejdet udført på en struktureret måde, der sikrer den bedst mulige fremkommelighed for trafikanterne, mens broen bliver sat i stand, siger områdechef Ivan Partov fra Københavns Kommune.
Trafik-udfordring
Under arbejdets er det nødvendigt at gøre vejbanerne smallere og sætte hastighedsbegrænsningen ned til 50 km/timen.
- Med mellem 45.700 og 51.200 passerende biler i døgnet bliver det naturligvis en udfordring, men vi håber, at bilisterne kan forstå nødvendigheden af vores arbejde og også vil vise hensyn over for vores folk, der går derude, og tage foden lidt af speederen, siger Ronnie Frederiksen.
tøtte