23948sdkhjf

Bøvleri ved udbud af rådgivningsydelser

Uhensigtsmæssig tilrettelæggelse af udbud fører til mange transaktionsomkostninger
DI Videnrådgiverne og Foreningen af Offentlige Indkøbere, IKA, har analyseret omfanget af administrative byrder ved udbud inden for rådgivningsområdet og har udgivet en pjece med 35 anbefalinger til, hvordan vi kan få færre transaktionsomkostninger/administrativt bøvl i forbindelse med det offentliges køb af rådgivning – bl.a. rådgivende ingeniørydelser, it-rådgivning, design og managementkonsulentydelser:

Pjecen viser, at uhensigtsmæssig tilrettelæggelse af udbud fører til mange transaktionsomkostninger for både udbydere og tilbudsgivere. Nogle af pjecens cases viser, at det administrative bøvl overstiger selve værdien af opgaven .

Disse transaktionsomkostninger fører ikke til ekstra værdi – og betales i øvrigt i sidste ende af kunderne selv.

I anbefalingerne foreslår DI Videnrådgiverne og Foreningen af Offentlige Indkøbere, IKA, bl.a., at udbyderne bruger udbudsformer med prækvalifikation, så ikke alle skal afgive det samlede tilbud. Derudover foreslås det at standardisere udbudsmaterialet mere, sætte maksimalt sideantal på tilbud osv.

tøtte

Se pjecen her…
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078