23948sdkhjf

Erfaring og fornyelse skaber optimisme i en krisetid

Mette Nielsen, der sidst på året overtager ledelsen fra sin far i familievirksomheden Flash Light A/S, er en erfaren forretningskvinde med egne visioner og mål
Når stifter og hovedaktionær John Nielsen i forbindelse med sin 65 års fødselsdag træder tilbage og overlader sit livsværk til datteren Mette, der i dag er salgs- og marketingchef i virksomheden, er det en erfaren iværksætter og leder, der overtager hans stilling og plads som adm.direktør for succeshistorien Flash Light A/S i Karlslunde.

Flash Light A/S udvikler, producerer og markedsfører energi- og klimavenlige belysningsløsninger til private boliger, butikker, offentlige og private rum. Virksomheden distribuerer bl.a. gennem el-grossister og servicerer grossisterne samt indretningsbranchen med design- og projektløsninger

Mette Nielsen er både uddannet på kontor og i den grafiske branche, ligesom hun har læst HA på Handelshøjskolen i København. Herudover er hun certificeret NLP leder master practitioner og har Master i persontypeværktøjet Enneagrammet. Men selvom det teoretiske grundlag er i orden, så har Mette Nielsen også lang praktisk erfaring både i familievirksomheden og fra egen virksomhed, der leverede grafiske løsninger til det professionelle marked.

- I 2005 spurgte min far, om jeg ikke kunne hjælpe med at markedsføre Flash Light, der på det tidspunkt igen var vokset i størrelse og bl.a. havde brug for et produktkatalog, som skilte sig ud og skærpede Flash Light’s profil. Efter nogen betænkningstid sagde jeg ja til udfordringen og har været her siden, fortæller Mette Nielsen, der som følge af de mange års erfaring i virksomheden også kender markedskravene og udfordringerne.

Det er ikke første gang, Mette har været ansat i Flash Light. I 1995-1997 stod hun for detailforretningen D’light, der var en livsstilsforretning, som Flash Light havde åbnet i Kompagnistræde. I forbindelse med en rendyrkning af strategien blev det besluttet at satse udelukkende på det professionelle marked, og Mette kunne igen fokusere på sine HA-studier, som hun dog valgte at afbryde, da hun fik mere og mere travlt i sin grafiske virksomhed.

Men de seneste syv år har Mette altså været engageret som ansvarlig for salg og markedsføring i den virksomhed, som hendes far, John Nielsen, stiftede for snart 25 år siden. Hun kender derfor ikke alene virksomheden særdeles godt, men også det marked, Flash Light opererer på.

Optimist i en krisetid

- I Danmark er vores målgruppe primært el-grossistmarkedet, det vil sige de fire store distributører, der betjener de danske el-installatører samt detailhandelen. Herudover bistår vi arkitekter samt indretningsvirksomheder blandt andet med belysningsberegninger og design af nye løsninger, siger Mette Nielsen, der trods de seneste års globale og nationale økonomiske afmatning fortsat ser store perspektiver i begge markeder.

- På produktsiden har vi fra starten valgt at placere os i den høje ende af kvalitetsskalaen. En vigtig del af den professionelle leverance til vores samarbejdspartnere er at kunne forsyne dem med korrekt og fyldestgørende dokumentation og valide varmemålinger samt hurtige godkendelser. Disse elementer er vores kendetegn, og vi ville ødelægge vores gode navn og rygte, hvis vi gik på kompromis.

Som alle andre er vi presset af den globale konkurrence, så vi er nødt til både at købe bedre og mere intelligent ind samtidig med, at vi udvikler nye koncepter og forretningsområder, fastslår Mette Nielsen.

Konstant udvikling er et markedskrav

Siden etableringen for 25 år siden har Flash Light derfor bevæget sig fra udelukkende at arbejde med udvikling og produktion af belysning til også at rådgive og designe løsninger i samarbejde med arkitekter og indretningsfirmaer. Det kan være alt fra løsninger til brug i store butikskæder eller i specialdesignede liebhavervillaer.

En anden tendens er såkaldt retro-fit af eksisterende løsninger. Det vil sige, at man for eksempel indsætter nye og mere energivenlige lyskilder i eksisterende armaturer og konstruktioner.

Men det er ikke nok at kunne udvikle, producere og rådgive om belysning. Man skal også kunne levere.

- Der går typisk 30-60 dage til at producere et produkt og hertil skal ofte lægges 30 dage til skibstransport, hvis varerne kommer fra østen. Det vil mange i dag ikke vente på, og derfor har vi et meget stort varelager af de fleste af vores standardprodukter, så vi kan levere inden for få dage.

- Undtaget herfra er naturligvis specialdesignede varer, som vi udvikler eller producerer på bestilling, men selv her skal vi være hurtigere end konkurrenterne. Derfor ser vi konstant vores egne producerer efter i sømmene og trimmer, hvad der trimmes kan. For eksempel er vi meget hurtige til at få godkendt vores produkter hos de rette myndigheder, understreger Mette Nielsen.

Ingen revolutioner i vente

Den nye direktør forventer ikke at gennemføre de store revolutioner i familievirksomheden i anledning af jobskiftet.

- John har drevet virksomheden med succes i 25 år blandt andet ved at udvikle og trimme internt samtidig med, at han konstant følger med udviklingen både internationalt og på det danske marked. Så det er jo en ekstremt veldrevet virksomhed, som jeg er stolt og ydmyg over nu at skulle overtage ledelsen af.

- Derfor har jeg hverken programerklæringer eller nye strategier i skuffen. Tværtimod så vil jeg fastholde kursen med at levere kompromisløs kvalitet og service til vores kunder. Min opgave bliver primært at holde øje med mulighederne i markedet og i kraft af den erfaring og viden, jeg har fået i salg og marketing, at sondere potentialet for nye løsninger og forretningsområder, konstaterer Mette Nielsen, der trådte ud af Greve Erhvervs bestyrelse på generalforsamlingen tidligere på året, netop for at gøre sig klar til generationsskiftet i Flash Light A/S.

Virksomheden er etableret i 1988 og i 2008 kåret som gazelle-virksomhed for anden gang. Flash

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094