Ny model i Nissans pickup-serie
Nissans 4x4 Pickup Navara er kendt for at være både stærk og robust. Modelpaletten er for nylig blevet udvidet med en model, som til og med sætter højt komfortniveau og en forstærket drivline i nyt relief
Udover et mindre facelift indeholder den pågældende Navara model hovedkomponenter som galvaniseret stålchassisramme og den nævnte drivline.
Masser af muligheder
I forbindelse med kørsel i fedtet og kuperet terræn opleves Navara i sit rette element.
Hvis man kommer ud for at baghjulene, som i øvrigt er de "normale" drivhjul, bare står og fedter rundt på jorden, behøver man ikke at fortvivle. Man kan i de fleste tilfælde komme videre med standardudstyr som differentialespærring af baghjulene og længdespærring, som sikre direkte træk på mindst tre af bilens fire hjul.
Hvis man kommer ud for at motorens trækkraft, selv i første gear, ikke er tilstrækkelig til at rokke bilen ud af stedet, i dybe spor med tung last, eller bilen skal forcere en bakke med ekstrem krævende stigning, kan også de kastanjer rages let ud af ilden. Nærmere betegnet med hjælp fra transmissionens integrerede reduktionsgear, som nedsætter gearkassens "normale" udvekslingsforhold med 50 procent.
Stærk trækker
Navara spiller også en stærk rolle som trækmaskine for trailere, som eksempelvis transporterer mindre gravemaskiner.
Eftersom den pågældende Navara er monteret med den stærkeste version af den nye 3 liters euro-5 V6 motor, som yder 231 hestekræfter og generer et maksimalt drejningsmoment på 550 Nm, er end ikke en samlet vogntogsvægt på 6 ton nok til at få drivlinen til at hoste.
Tværtimod er der tale om utrolig positiv trækkraft over et stort omdrejningsområde og lynhurtig acceleration som i kombination med det ligeså hurtige gearskifte giver en særlig køreglæde.
Eftersom bremser, styring og affjedring med lethed indfrier moderne krav til køreegenskaber, er det meget svært at finde nævneværdige fejl på nyheden.
Tekniske specifikationer
Model: Nissan Navara LE 4x4 V6.
Motor: Dci med common rail brændstofteknologi, turbo, intercooling. Og partikelfilter.
Cylindre: 6.
Slagvolumen: 3,0 liter.
Effekt: 231 hestekræfter ved 3.750 omdr./min.
Moment: 550 Nm ved 1.750 omdr./min.
Brændstofforbrug: 10,5 kilometer/liter ved blandet kørsel.
CO2 udslip: 250 gram/liter ved blandet kørsel.
Gearkasse: Fuldautomatisk, 7+1 trin med manuel betjening som alternativ.
Akselafstand: 3.200 mm.
Vendecirkel: Mur til mur: 13,4 meter.
Bremser: ABS med ventilerede skiver på forakslen og tromler på bagaksel.
Totalvægt: 3.101 kg.
Nyttelast: 905 kg.
Trækkrog: Max. trailervægt 3.000 kg.
Vejledende udsalgspris: 309.480 kroner plus moms = 372.650 kroner.
Grøn ejerafgift: 9.920 kroner om året.