23948sdkhjf

Udbudsportaler hitter

Stigende tendens til, at danskerne sender opgaverne i "licitation" via en tilbudsservice på nettet
Danskerne er øjensynligt godt trætte af at bruge tid på at kontakte håndværkere, som ikke overholder aftaler, tidsfrister eller overhovedet magter at afgive et tilbud. I hvert fald hvis man skal dømme ud fra brugen af hent-tilbuds-formularer på nettet.

Lige nu er der en stærkt stigende tendens til, at danskerne sender opgaverne i "icitation" via en tilbudsservice på nettet, som hjælper med at definere opgaven, og sørger for at kvalificerede lokale håndværkere afgiver gratis og uforpligtende tilbud.

- Hent-tilbuds-formen repræsenterer en udvikling, som vi er glade for i vores branche. Sammenlignet med fx en gammeldags fagtelefonbog, så giver hent-tilbuds-formen på nettet forbrugeren mulighed for at indhente flere tilbud uden at skulle beskrive opgaven mere end en gang.

Det er et godt eksempel på, hvordan vi kan bruge internettet og websites som udgangspunkt til at opnå bedre priser og kvalitet på vores indkøb, siger Morten Helveg Petersen, direktør i Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM).

Sparet for tid, penge og dårlige oplevelser

- Det er ved at være slut med at slå op på de gule sider og ringe op til en mere eller mindre tilfældig håndværker, når boligen skal repareres, renoveres eller ombygges. Købere bruger i stærkt stigende omfang hent-tilbud-formen på nettet. I løbet af januar 2012 har vi fået 3 gange så mange byggeopgaver ind sammenlignet med sidste år, fortæller direktør Michael Lundgreen Pedersen fra HentTilbud.

Hvad enten der er tale om større eller mindre håndværkeropgaver, så har mange boligejere og bygherrer erfaret, at tilbudsfasen kan være en lang og besværlig proces. Brug af fridage, flextid og arbejdstid er ofte et minimum - men ingen sikkerhed for overholdte aftaler, god kvalitet og attraktive priser.

- Det er vores opgave at sørge for, at der kun er kort tid fra indsendelsen af opgavebeskrivelsen til de endelige tilbud fra håndværkerne foreligger. Der er masser at spare – især tid, penge og dårlige oplevelser – og det bekræftes af de mange positive tilbagemeldinger, som vi får fra vores opgavestillere, fortæller Michael Pedersen fra HentTilbud.

Det er køberen, som suverænt vælger det mest attraktive tilbud, da opgaveformidleren, som f.eks. HentTilbud, ikke har fordel af om den ene eller anden håndværker får opgaven.

Energi-tilbuddene topper

I øjeblikket er der især travlt med at imødekomme efterspørgslen på at få gjort boligerne mere energirigtige. Flere og flere boligejere ønsker at energirenovere i takt med at energipriserne stiger.

Der er f.eks. stor efterspørgsel på isolering, nye energirigtige vinduer og døre, jordvarme og solenergi. Faktisk drejer 1/3 af alle boligopgaver sig om energiforbedringer. Og 40 pct. af disse opgaver er grøn energi: solvarme, solceller eller jordvarme.

I øjeblikket kan boligejerne få gavn af håndværkerfradraget, gennem den såkaldte BoligJobplan, der giver et fradrag på op til 30.000 kr. pr. husstand for håndværkernes arbejdsløn. Ordningen gælder frem til udgangen af 2012.

tøtte

Læs også: Boligejere googler håndværkere

Læs også: Se dig godt for, når du jagter opgaver

Læs også: Byggeriet skal satse på sociale medier
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082