23948sdkhjf

Danske arkitekter lærer nordmænd om børnehaver

Arkitektfirmaet RUM præsenterer den danske landsbymodel for norske kommune
Arkitektfirmaet RUM i Horsens skal på en national norsk konference om børnehave- og skoleanlæg præsentere den danske landsbymodel og trends indenfor området for norske kommuner, udviklere og planlæggere, som et eksempel, der med fordel kan benyttes i mange mindre norske bysamfund. RUM arbejder på etablering i Norge - og er netop inviteret til at deltage i et stort forskningsprojekt.

Konferencen arrangeres af Undervisningsministeriet i Norge i samarbejde med Vest-Agder amt, Universitet og Kristiansand kommune. Konferencens tema er "Rum til opvækst", og henviser til Skoleloven og Børnehaveloven.

"Landsbyordningen i Danmark" er den populære betegnelse for den samdriftsmodel, som regler i Folkeskoleloven og Dagtilbudsloven åbner op for, og som går ud på, at en folkeskole med eventuel skolefritidsordning og et kommunalt dagtilbud kan have fælles ledelse og fælles bestyrelse.

Reglerne gælder for landdistrikter og små skoler, og kan medvirke til at sikre bæredygtighed og sammenhængskraft ude i landsbysamfundene.

Ordningen kan i visse sammenhænge også ses som et værktøj til at imødegå skolelukning, da ordningen kan øge fleksibiliteten for og med det pædagogiske personale, der både kan virke i skolen, børnehaven og SFO skolefritidsordningen i lokalsamfundet.

Økonomi og pædagogik

Arkitekt og partner Karin Elbek, RUM, siger:

- Det er en blåstempling af RUM at blive valgt som indlægsholder på den nationale konference i Norge, som løber af stabelen den 26.-27. september. I lang tid har vi oparbejdet betydelig kompetence indenfor "leg og læring". Det er ikke nok kun at tegne streger – det er helt afgørende, at sikre den optimale kobling mellem arkitektur og pædagogik.

Den danske "landsbyordning – med samdrift af skole og daginstitution – kan motiveres af både økonomi, pædagogik og sociale aspekter, herunder de mindre skolers ofte særlige rummelighed, altså deres evne til inklusion, siger hun.

RUM har arbejdet med flere landsbyordninger, bl.a. i Hedensted kommune – en bopælskommune med en kommunal struktur uden en storby, men derimod med flere mindre centerbyer og mange velfungerende lokalsamfund, der på visse områder kan sammenlignes med mange landkommuner i Norge.

Et eksempel er Langskov Skole og skolefritidsordning, der nu er lagt sammen med børnehaven "Skovpyramiden" til én enhed. Der er etableret fællesbestyrelse og ét ledelsesteam for børnehave, SFO og skole, som i dag agerer som en samlet institution.

I nært samarbejde med lokalrådet har institutionen udarbejdet en helhedsplan, der samler landsbyordningens afdelinger og det lokale forsamlingshus i fælles fysiske rammer. Byggeprojektet forventes igangsat i det kommende år.

Forskningsprojekt

Det indlæg, som Karin Elbek fra RUM har på konferencen om skole- og børnehaveanlæg kan bl.a. inspirere nordmændene i forhold til hvordan samdrift af skoler og institutioner kan bidrage til at fastholde befolkningen i de mange mindre bysamfund.

Og det kan bl.a. ske ved at satse på en udvikling af det pædagogiske og faglige indhold i den nye samarbejdsstruktur, som kan anspore lærere og pædagoger fagligt – og bidrage til, at de har lyst til at blive boende i de mindre samfund. For Norge kan motivet for en "landsbyordning" derfor være alt andet end en spare øvelse, men derimod en sikring af så mange levedygtige helårssamfund som muligt.

For RUM er deltagelsen i den nationale konference også et "udstillings vindue". RUM forfølger netop nu sammen med Eksportrådets konsulenter i Udenrigsministeriet en strategisk beslutning om at blive international – med en etablering i Norge, eventuelt i form af et samarbejde med en norsk virksomhed.

Senest er RUM blevet inviteret til at deltage i et forskningsprojekt om børn som medskabere af interaktive læringsrum. Projektet skal tidligt i det kommende år omsættes til en 1:1 mock-up i et faktisk skolemiljø, og det udvikles i regi af projektet "Leg og læring – Kids´n´tweens lifestyle" med laboratoriet for Arkitektur og design på Arkitektskolen Aarhus som projektledere i et partnerskab med offentlige og private aktører med særlig interesse og kompetence inden for læringsmiljøer.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064