Gratis rådgivning når indtægterne svigter
Kriseramte virksomhedsejere bør henvende sig så tidligt som muligt
I 2009 søgte 646 virksomheder om hjælp, hvilket var en stigning på over 50 % i forhold til 2008.
- Med udgangen af februar har vi haft i alt 138 henvendelser i 2010. Det er et højt niveau, der svarer til, hvad vi så i den tilsvarende periode af 2009. I 2009 faldt antallet af henvendelser igen, men det tror jeg ikke, vi vil se igen i år, da faldet i 2009 langt hen ad vejen kan tilskrives momsudskydelsen. Det gav især for de små virksomheder lidt midlertidig luft, siger Svend Røge, som er national projektleder for Early Warning.
Kom tidligt med problemerne
Baggrunden for udtalelsen skal også ses ud fra, hvordan det rent faktisk er gået dem, der fik assistance af Early Warning sidste år. I ca. halvdelen af de afsluttede sager var virksomheden fortsat i drift, mens antallet af virksomheder, der forventedes lukket, viste en stigning fra 19 til 30 % hen over året.
- Det er selvfølgelig glædeligt, at vi er i stand til at hjælpe ca. 50 % af virksomhedsejerne til at fortsætte driften af deres virksomhed, men den negative udvikling i de decideret lukningstruede virksomheder peger desværre ikke i retning af, at problemerne har toppet.
- En af årsagerne er givetvis, at ejerne typisk henvender sig meget sent til os. Det betyder, at handlemulighederne ofte kan være begrænsede, og at den hjælp, vi kan tilbyde, måske indskrænker sig til at få virksomhedsejeren bedst muligt ud af tilværelsen som selvstændig erhvervsdrivende, siger Svend Røge.
Han opfordrer generelt virksomhedsejerne til at henvende sig så tidligt som muligt. Ofte sætter virksomhedsejeren handlefrihed og de sidste ressourcer over styr det sidste halve års tid, hvorefter en konkurs kan være uundgåelig.
Tiltag kan imødegå krisen
Efter godt to års opbygning af organisationen, er Early Warning nu nået så langt, at man er i stand til at sætte ind med en værktøjskasse, der hurtigt kan give overblik over virksomhedens situation og udpege de områder, hvor virksomhedsejeren skal sætte ind med tiltag, der kan imødegå krisen. Og i den forbindelse fremhæver Svend Røge korpset af frivillige rådgivere i Early Warning:
- Vi har p.t. over 120 frivillige rådgivere, der er rekrutteret blandt erfarne virksomhedsledere, og som repræsenterer en særdeles bred portefølje af kompetencer. De bliver tilknyttet de virksomheder, som skønnes at have chance for at overleve, og de har vist sig at være til stor nytte for virksomhedsejerne, der generelt udtrykker stor glæde og taknemlighed over for deres indsats.
Early Warning
Med Early Warning får man fortrolig, uvildig og gratis hjælp på Danmarks regning til virksomheder i krise.
Early Warning finansieres af de såkaldte Globaliseringsmidler på Finansloven og har til formål at hjælpe kriseramte virksomheder. Projektet er startet ultimo 2007 og fortsætter indtil videre til og med 2012.
Early Warning administreres af Erhvervs- og Byggestyrelsen og gennemføres under ledelse af Væksthus Midtjylland i samarbejde med de øvrige regionale væksthuse i Danmark. Den uvildige assistance til virksomhederne foregår fortroligt og er gratis for virksomheden.
Early Warning består i dag af godt 120 frivillige rådgivere fordelt over hele landet. Det er meget kompetente folk ofte ledere/virksomhedsejere med erfaring fra egen virksomhed, som har valgt at stille sig gratis til rådighed for virksomheder i krise.
Derudover er der tilknyttet 12-14 Early Warning konsulenter, som er ansat i de regionale væksthuse.
Læs yderligere på www.startvaekst.dk/earlywarning.dk