23948sdkhjf

Mammutterne kommer

"Mammutstrømper" sikrer jernbanedæmninger og veje mod underminering efter monsterregn
De gamle jernbanedæmninger herhjemme er ikke, hvad de har været. Det afsløres især, når himlen åbner for sluserne med større og større voldsomhed, som vi har oplevet det igennem de senere år, hvor klimaændringerne efter eksperternes udsagn slår igennem med ekstremnedbør – eller monsterregn.

Banedanmark konstaterede således flere og flere dæmningsskred både i 2007 og 2008. At de ikke forårsagede alvorlige ulykker med personskade og store materielle skader, beror på tilfældigheder, for togskinnerne hviler på dæmningen, som i realiteten er en jordvold, og var den skredet ud under en trafikbelastning, havde konsekvenserne været alvorlige.

Episoderne har fået Banedanmark til at iværksætte en handlingsplan og overvågningsplan for at finde frem til de mest sårbare dæmninger med henblik på en udbedring, for mange af de rørlagte underføringer stammer helt tilbage fra jernbanens oprindelse for ca. 100 år siden og har nået støvets alder. De smuldrer, og risikerer at underminere hele dæmningen.

Flere steder i landet har man allerede udbedret banedæmninger, der har set bedre dage og altså gennemført en forebyggende indsats imod dæmningsskred. I forbindelse med disse renoveringsarbejder har man udbedret udtjente afvandingsrør under dæmningerne med store linere eller såkaldte mammutstrømper med en diameter på op til 1,6 meter.

Det er linere af glasfiber og polyester med en betydelig styrke, som gør dem velegnede både under veje med tung trafik og på jernbanestrækninger, hvor de installeres uden opgravning, men ved hjælp af trykluft – en no dig metode, som har den store fordel, at trafikken kan opretholdes under installeringen. Efter installeringen er vandløbsunderføringen og dermed dæmningen stabiliseret mange år ud i fremtiden.

Danske firmaer på banen

Den store foringsstrømpe, som også bruges til renovering af kloakker, produceres af et dansk firma på fabrik i Sverige og installeres herhjemme af selskabet Inpipe Danmark A/S, der har base i henholdsvis Hjerm ved Holstebro og i Klippinge på Sjælland, i samarbejde med Arkil A/S til de tilhørende jordarbejder.

I 2009 udførtes fem sådanne opgaver for Banedanmark – to på Sjælland og tre i Jylland.

De to største mammutlinere blev installeret på Sjælland i efteråret. Den ene i Birkerød, hvor der er installeret en 48 meter lang liner i varierende tykkelse fra Ø1000 til Ø1300. Den anden i Gøderup ved Ringsted, hvor der er installeret en af de helt store linere - op til Ø1600 i 34 meters længde.

De tre mindre linere er installeret i Børkop, Dejbjerg og Stilling ved Århus.

Også året før blev der for Banedanmark installeret fem banestrømer, og den allerførste af slagsen herhjemme blev installeret i 2007 ved Ibæk Strandvej, mens Sveriges pendant til BaneDanmark i flere år har benyttet de store linere i forbindelse med renoveringsarbejder på banedæmninger.

Tager geoteknikere til hjælp

Baggrunden for disse arbejder herhjemme er som nævnt et stigende antal dæmningsskred. I 2007 konstaterede Banedanmark således 12 dæmningsskred. Til sammenligning har normalen siden 1999 været 1 - 2 skred om året. Forklaringen på denne forskel er blandt andet, at 2007 var en historisk våd sommer, der blandt andet bød på de kraftigste regnskyl, der nogensinde er målt i Danmark.

Det fik Banedanmark til at iværksætte projektet, der skal sikre landets dæmninger. Man har analyseret sig frem til hvilke faktorer, der er vigtige for, at en dæmning er stabil, f.eks. i ekstremt vådt vejr. Det er sket med hjælp fra geoteknikerne takket være deres viden om forskellige jordbundsforhold, oplandets form, dæmningens hældning og lignende.

Næste trin kræver et blik på hele Danmark i 3D - et såkaldt højdekort, der viser hver en bule i landskabet. Med det på skærmen kan teknikerne danne sig et præcist billede over størrelsen og formen på alle dæmninger i hele landet. Overblikket danner så et grundlag for en vedligeholdelsesplan, der blandt andet indeholder overvågning af de dæmninger analysen har udpeget som potentielt problematiske.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125