Når snedkeren sætter lyd på
Som orgelbygger skal man have sans for håndværksmæssige og tekniske finesser - samt et godt øre
Ud over at være et imponerende og smukt musikinstrument er et mekanisk pibeorgel også et mesterværk af håndværksmæssige og tekniske finesser, hvor omhu og nøjagtighed er en betingelse for et godt resultat. Når værket er fuldendt, kan orgelbyggeren ikke blot glæde sig over, at instrumentet kan holde i lang tid, nej, det holder i generationer.
Og det kan de skrive under på hos et af verdens ældste orgelbyggerier. Hele tre af de seks danske firmaer i branchen ligger i Aabenraa Kommune med det traditionsrige og over 200 år gamle, familieejede Marcussen & Søn A/S beliggende i en historisk gammel købmandsgård midt i Aabenraa som det førende og samtidig et af verdens ældste. Tilsammen omsætter de danske orgelbyggerier omkring 30 mio. kr. om året, og Marcussen & Søn tegner sig alene for halvdelen af denne omsætning. Her sidder i dag Claudia Zachariassen, uddannet cand. negot. fra Odense Universitet og styrer firmaet og de 34 ansatte, hvilket egentlig gør firmanavnet med tilføjelsen & Søn lidt misvisende, for firmaet ledes jo af en kvinde, i øvrigt grundlæggeren Jürgen Marcussens tip-tip-tip-oldebarn og dermed syvende generation i orgelbyggerdynastiet Marcussen/Zachariassen. Hun kom ind i firmaet i 1995 og afløste i 2001 sin far i direktørstolen med stor respekt for de rige håndværks- og firmatraditioner, så det kom slet ikke på tale, at give piben en anden lyd
Ydmyg
Claudia Zachariassen har portrætter af alle syv generationer af forfædre hængende på kontoret og lægger da heller ikke skjul på, at hun er ydmyg over for opgaven at videreføre et internationalt kendt og traditionsrigt orgelbyggerfirma med mange arbejdspladser. Hun vil nemlig ikke være den, der lukker og slukker efter de mange år og satser da også stærkt på, at der vil være nogen til at tage over efter hende en skønne dag på trods af at det gode og solide håndværk og hvert af de nye langtidsholdbare pibeorgler, som forlader værkstedet, rent faktisk er med til at lukke et hul i efterspørgslen, som langsomt vil indsnævre markedet. Det er jo yderst begrænset, hvad der bygges af nye kirker til glæde for orgelbyggerfirmaerne, og de eksisterende orgler i de gamle kirker, ja, de holder jo bare i generationer. Hertil kommer, at man i branchen også mærker hård konkurrence på både pris og kvalitet, ikke mindst fra udenlandske producenter, som nok næppe kan matche danskerne på kvaliteten, men som kan producere til en lavere timeløn.
Men ordrebogen hos Marcussen ser heldigvis fornuftig ud et par år ud i fremtiden, så fremstillingen af mekaniske pibeorgler er sikret.
Med til historien hører også, at der skal arbejdes meget og længe for at få en ordre. Bestilleren skal først igennem grundige økonomiske overvejelser, og mange forhandlinger med diverse myndigheder skal føres. Der er jo tale om en millionudgift. Desuden skal mange andre ting falde på plads, før orgelbyggeren kan gå i gang. Og når så det endelig sker, strækker leveringstiden sig over flere år, når det drejer sig om store orgler og lidt under et år for de mindre. Men at der satses på fremtiden hos Marcussen & Søn ses bl.a. af, at firmaet p.t. har tre unge i lære som orgelbyggere, og at der optages endnu en lærling i år, fortæller Claudia Zachariassen til Mester Tidende.
Specialiserer sig
Danske orgelbyggere er ofte snedkere eller møbelsnedkere, som ønsker at prøve noget andet og specialisere sig og derfor gennemfører orgelbyggeruddannelsen med merit. Man kunne også sige, at snedkeren vælger at sætte lyd på sit fag. Han starter med at bygge orgelhuse. Efterhånden kommer han rundt i fagområdet og bygger mere orgelspecifikke ting såsom vindlade, pibebælg, træpiber og spilleborde, ligesom han deltager i den afsluttende montering i den kirke eller koncertsal, som orglet er bestemt til.
Under fremstillingen udskæres, formes og samles i hundredvis af enkeltdele omhyggeligt. Forinden har orgelbyggeren aflagt besøg i kirken eller det rum, hvor orglet skal bruse og indgå som en del af arkitekturen og interiøret. Der skal foretages mange opmålinger og beregninger og slås mange streger på papiret, inden konstruktionen på orgelbyggerværkstedet kan påbegyndes, og det er en langvarig proces, både med fremstillingen af de mange enkeltdele af træ, mens andre tager sig af fremstillingen af orgelpiberne i støberiet, hvor der arbejdes med en legering af tin, bly og andre metaller. Samlingen og justeringen kræver foruden fingersnilde et godt øre.
Hos orgelbyggerfirmaet i Aabenraa satses der på en høj grad af egenproduktion. Her fremstilles alle dele individuelt til hvert orgel fra forarbejdelse af træet og metallet i værkstederne til færdiggørelsen af instrumentet i kirken. Alle faglige kvalifikationer er repræsenteret i den gamle købmandsgård med tegnestue, snedkerværksteder, metalpibeværksteder med eget støberi, smedeværksted og intonationsværksteder.
Én stemme: 200.000 kr.
Claudia Zachariassen fortæller, at firmaet aktuelt er startet på montage af et orgel nord for Trondheim i Nordnorge, og til sommer kommer turen til Hammerfest endnu længere mod nord. Herhjemme står den lige nu på udvidelser og restaureringsarbejder i forskellige kirker, mens man næste år skal bygge et nyt orgel til Lillerød Kirke.
Prisen for et orgel afhænger naturligvis af størrelsen. En tommefingerregel siger, at et orgel groft sagt koster ca. 200.000 kr. pr. stemme, forklarer Claudia Zachariassen. Et orgel i en dansk landsbykirke har næppe under ti stemmer, mens de store orgler ofte har et halvt hundrede stemmer eller flere.
Det hidtil største orgel, som er leveret fra Marcussen & Søn i Aabenraa, var på 101 stemmer. Det står i domkirken i Lund og er bygget i 1930"erne og i øvrigt gennemgribende restaureret af firmaet i 1992.
Udover at fremstille pibeorgler efter klassiske traditioner til kirker og koncertsale omfatter aktiviteterne også restaurering af historiske orgler samt vedligeholdelse, bl.a. restaurering af vindlader, orgelhuse og mekaniske dele samt pibeværk.
Orgelbyggerne benytter mange fine træsorter, især egetræ og nordskandinavisk fyr, men også ibenholt, cedertræ og mahogni alt efter hvilken funktion den bestemte orgelkomponent skal tjene. På trælageret opbevares derfor også meget kostbart træ, bl.a. ibenholt, hvoraf noget af mere end 50 år gammelt og lige så tungt som jern.
Helt siden 1806 har Marcussen og Søn bygget orgler til landsbykirker såvel som domkirker, musikkonservatorier og koncertsale overalt i Danmark og i udlandet Japan, Sydafrika, Syd- og Nordamerika, på Færøerne, Island, i Grønland, og overalt i Europa. Flere end 1100 orgler er der bygget eller restaureret til dato af Marcussen & Søns dygtige håndværkere, hvoraf flere kan fejre sølvbryllup med firmaet og altså se tilbage på et langvarigt ansættelsesforløb.