23948sdkhjf

Betonrenovering under Limfjorden

Limfjordstunnel fremtidssikres
En betonentreprenør har siden forsommeren været på natarbejde under Limfjorden, hvor Vejdirektoratet har igangsat en omfattende renovering af Limfjordstunnelen. Arbejdet har længe været påkrævet, fordi sætningsskader har bragt tunnelen i en tilstand af inkontinens. I årevis er der dryppet vand fra loftet og ned på kørebanen, fordi saltvand fra oven trænger ind i betonkonstruktionen igennem små revner og truer med at korrodere armeringen.

Gennem årene er Limfjordstunnelens betonkonstruktioner, der i sin tid er støbt sektionsvis, blevet påvirket af forskellige sætninger i undergrunden især midt ude i Limfjorden, og det er disse utætheder, som udbedres nu i den trafikale flaskehals, som hvert døgn fører 65.000 køretøjer ad motorvejen under Limfjorden ved Aalborg. Den heftige trafik betyder, at alle arbejder udføres som aften- og natarbejde fra kl. 19 til 06, og al trafik omlægges aften og morgen, så der kun er trafik i det tunnelrør, hvor der ikke arbejdes. Men fra midten af december skulle bilisternes trængsler være forbi, og normal trafik kan genindføres. Så er der også bekostet ca. 25 mio. kr. på en fremtidssikring af tunnelloftet. Det er sket ved boring af flere end 31.000 huller i tunnelloftet og montering af lige så mange klæbeankre – i alt 14 km jernstænger - for at holde sammen på tunnelloftet på ca. 7.200 kvm. Herudover er der injiceret flere tusinde liter tætningsmasse i revner og sprækker i betonen for at stoppe vandindsivningen.

Forinden disse arbejder kunne udføres, måtte entreprenøren nedbryde og fjerne den gamle brandisolering af loftet for efterfølgende at foretage sprøjtereparation af skadede og delvist reparerede områder, og siden er der løbende opsat ny brandisolering.

Udover arbejder i tunnelloftet foretages overfladebehandling af rampevægge og udskiftning af betondragere ved den sydlige rampe.

Sideløbende med alle disse entreprenørarbejder, som udføres af Arkil Bro & Beton, arbejder Vejdirektoratet og rådgiveren Rambøll videre med at skaffe sig mere viden om sætningerne, som især skyldes, at den gruspude, som tunnelelementerne blev lagt på i sin tid efterhånden har skubbet dyndet så meget til side, at sætninger har kunnet opstå. Imod nord – Nørresundby - står tunnelen på pæle, og her er der ikke konstateret sætninger.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.112