Børnenes indre håndværker blev sluppet løs
Arbejdstøjfirmaet J.A.K. Workwear vil være med til at forme næste generation af dygtige håndværkere, og en anderledes og kreativ skoledag for 4. klasses-eleverne på Esbjerg-skole markerede startskuddet på kampagnen ”vores fremtid ligger i de mindste hænder”.
Bøger og tavler var byttet ud med værktøj og arbejdsstationer på Fourfeldtskolen i Esbjerg en hel skoledag sidst i november. 4. klasses-eleverne udfordrede deres indre håndværker og byggede blandt andet boreplatforme, og workshoppen var del af et samarbejde mellem skolen og det lokale arbejdstøjfirma J.A.K. Workwear.
- Børnene gik til de praktiske, kreative opgaver med stort engagement, og det var herligt at opleve i en tid, hvor færre og færre vælger at blive håndværker. Med vores initiativ "vores fremtid ligger i de mindste hænder" ønsker J.A.K. Workwear netop at rette fokus mod den stigende mangel på
håndværkere og den dalende interesse for erhvervsuddannelserne, siger marketingansvarlig hos J.A.K. Workwear, Sofie Borch Lauridsen, og uddyber:
- Hos J.A.K. ved vi, at gode håndværkere ikke bare kan trylles frem. Nysgerrigheden skal pirres, og evnerne skal formes, for Danmarks mindste hænder bliver nemlig store en dag. Og vi mener, interessen skal dyrkes, mens den stadig er der. Hos samfundets mindste, hvis fantasi ser uanede muligheder i fire stykker træ og lidt søm. Mange vil helt sikkert vælge håndværk til, hvis de får lov og bliver inspireret. Derfor tager vi hos J.A.K. en aktiv rolle i at skabe og tilbyde rammerne, hvor nysgerrigheden kan spire, og vi glæder os til et langsigtet samarbejde med Fourfeldtskolen, siger Sofie Borch Lauridsen
Udfordret på kreativitet
Workshoppen var det første skridt i J.A.K.’s bidrag til at gøre håndværksfag mere attraktive, og Kirsten Regel, afdelingsleder for 0.-6. klassetrin på Fourfeldtskolen, er glad for kampagnen:
- Det er vigtigt, at eleverne tidligt bliver udfordret kreativt og stifter bekendtskab med de kreative fag. Vi præsenterer muligheder og ikke begrænsninger i folkeskolen, og her er J.A.K.’s kampagne for at få børn og unge til at vælge håndværksfagene rigtig god inspiration, siger Kirsten Regel.
- De kreative workshops virker inspirerende og handler jo ud over det håndværksmæssige også om at lære at samarbejde i grupper. Det passer godt ind på 4. klassetrin, hvor eleverne også er begyndt på faget håndværk og design. Vi oplever, at nogle elever i dag er prægede hjemmefra i deres interesse for valg af uddannelse, men det er slet ikke så mange som tidligere. Rigtig mange elever vil gerne være ”noget med computere”, men håndværksfagene er også en mulighed, og her rammer J.A.K’s kampagne rigtig fint, siger Kirsten Regel.