23948sdkhjf

Licitationen er en populær kilde

Når byggevirksomhederne skal finde offentlige udbud, benytter de i høj grad Dagbladet Licitationen. Det dokumenterer Dansk Byggeri’s blad Barometer
- Licitationen – Byggeriets Dagblad –, søsterblad til Mester Tidende, har i over 100 år været det sted, hvor bygge- og anlægsbranchens virksomheder har fundet vej til nye opgaver. Licitationen har en særlig status i branchen; ikke mindst på grund af det privilegium, det er at have et dagblad, som alene har fokus på bygge- og anlægsbranchens vilkår fem dage om ugen året rundt.

Sådan skriver Dansk Byggeri i det nummer af organisationens blad Barometer. Bladet konstaterer, at Licitationens gunstige position som kilde til markedet for udbud står selv efter 100 år urørt.

Dansk Byggeri har netop lavet en undersøgelse af, hvor bygge- og anlægsvirksomhederne orienterer sig om offentlige udbud og deres tilfredshed med mulighederne på området. Undersøgelsen viser, at virksomhederne placerer Licitationen som den vigtigste kilde til offentlige udbud – skarpt forfulgt af mund-til-mund metoden og den lokale dagspresse.

Høj tilfredshed

Licitationen er ikke blot en vigtig kilde for bygge- og anlægsvirksomhederne. De er også meget tilfredse med dagbladet. Knap 60 procent udtrykker tilfredshed med Licitationen som kilde til offentlige udbud, hvilket gør dagbladet til det medie, som scorer højest tilfredshed i undersøgelsen.

Barometer stiller imidlertid spørgsmålet, om Licitationen kan fastholde sin position i fremtiden? Kan det passe, at mens alle dele af bygge- og anlægssektoren digitaliserer sig, så vil de selv samme virksomheder fortsat helst finde opgaverne i et gammeldags trykt medie som Licitationen, spørger man?

Den udfordring er man sig meget bevist på Licitationens redaktion, hvor chefredaktør Claus Michael Nielsen erkender, at der allerede er konkurrence, men omvendt ikke frygter en udbudsplatform fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, som ser dagens lys på nettet i løbet af første kvartal 2012:

- Vi vil få en platform at se, hvor revl og krat bliver udbudt. Her skal alle finde rundt mellem byggeopgaver, toiletpapir og køkkendrift. Men jeg tror på, at bygge- og anlægsbranchen også fremover vil være interesseret i, at Licitationen kigger udbuddene igennem for dem. Og hvis man vil have det digitalt, så tilbyder vi jo også det, fastslår Claus Michael Nielsen overfor Barometer. Han tror også på, at bladets abonnenter sætter pris på at få nyhedsstof unikt for byggeriets område fast hver dag.

jfr
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063