23948sdkhjf

Spørg Byggeriets Brevkasse

Samtale ved sygefravær

Jeg er i tvivl, om jeg som selvstændig har pligt til at tage en snak med medarbejdere, der har været sygemeldte i en periode. Jeg har hørt, at det er arbejdsgiver, der skal tale med folkene ved sygefravær, er det rigtigt?

Svar:

Ja, det er blevet lovpligtigt at indkalde medarbejdere, der har været sygemeldte til en sygefraværssamtale. I lov om sygedagpenge, jf. lov nr. 563 af 9. juni 2006, har Folketinget d. 29. maj 2009 vedtaget en ændring med det formål at skabe en styrket beskæftigelsesrettet indsats over for sygemeldte.

Loven giver som noget nyt virksomheden pligt til senest i 4. sygeuge at indkalde medarbejderen til en samtale om, hvordan og hvornår medarbejderen er tilbage i arbejde. Derudover skal virksomheden udfylde en mulighedserklæring i samarbejde med medarbejderen, som handler om medarbejderens eventuelle funktionsnedsættelse, påvirkede jobfunktioner og evt. skånehensyn i arbejdet, så medarbejderen kan hjælpes hurtigere tilbage i arbejde. Samtidig kan den sygemeldte anmode om en fastholdelsesplan ved længerevarende sygemelding (over 8 uger), som giver både sygemeldte og arbejdsgiver et fælles fremtidigt grundlag at arbejde ud fra.

Gitte Krusholm Nielsen, markedschef ALECTIA A/S
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

1.324