Prækvalifikationer: Få nu det hele med i tilbuddet
Abonnenter på Licitationen Byggeriets Dagblad vil fremover kunne benytte sig af bladets nyoprettede hotline, når de juridiske aspekter i forbindelse med udbud og tilbud skal afklares
Jens Munk, 32-årig erhvervsjurist med speciale i juridiske forhold omkring udbud, sidder klar til at rådgive virksomheder, der gerne vil sikre sig, at tilbuddet har det hele med, hvad enten der er tale om en prækvalifikation eller en licitation:
- Mange virksomheder sidder måske med nogle spørgsmål, som kan være svære selv at afklare, i forbindelse med afgivelse af en prækvalifikationsanmodning eller et egentligt tilbud. Her har jeg en række erfaringer med fra tidligere beskæftigelse, og jeg vil kunne være en kvalitativ sparringspartner, siger Jens Munk til Mester Tidende her forud for åbningen af den nye hotline.
Ekspert på området
Jens Munk er uddannet cand. merc. jur. og har blandt arbejdet indenfor detailhandlen og senere i et konsulentfirma, som netop beskæftiger sig med udbud indenfor en lang række forskellige brancher.
- Når man anmoder om at blive prækvalificeret eller byder på en licitation, så er der en lang række formelle krav, der skal være på plads. Samtidig er der en række juridiske aspekter, som også skal være på plads, og i dag er tidsrammerne knappet så meget ned, at der skal ske noget rimeligt hurtigt, når udbuddene kommer. Derfor kan der let opstå spørgsmål, eller problemer, der lige skal klares, inden hele bundtet af papirer sendes af sted, siger han videre.
Via den nyoprettede hotline kan abonnenter på Licitationen Byggeriets Dagblad få afklaret enkeltspørgsmål nemt og hurtigt uden beregning og da der er tale om mere grundige konsultationer, er hotlinetjenesten en såkaldt No cure - No pay" ordning, hvor man aftaler en honorering som kun udløses, hvis man som bydende virksomhed kommer igennem nåleøjet i prækvalifikationen.
Fordel som abonnent
- På den måde har virksomheden stor fordel af at være abonnent på Licitationen Byggeriets Dagblad, og man betaler kun honorar, hvis der er gevinst i form af en prækvalificering, siger Jens Munk.
Der er næsten dagligt eksempler på, at virksomheder glemmer et eller andet, når de anmoder om en prækvalifikation eller skal afgive et tilbud. Det kan være nøgletal, forkerte sammentællinger, forkerte tolkninger af udbudsmaterialet, manglende regnskaber og en masse andre formelle, men vigtige ting. Men selv elementer, som for den bydende virksomhed kan synes ubetydelige, kan være nok til, at man ikke kommer videre i kampen om ordren.
Licitationen - Byggeriets Dagblad har bare indenfor det sidste halve års tid beskrevet flere sager, hvor udbud måtte gå om, fordi der var uklarheder i udbudsmaterialet, eller fordi virksomhederne ganske enkelt ikke havde forstået udbudsmaterialet.
Spild og fordyrende
Det er spildt og fordyrende arbejde, både fra udbyders og fra byders side, hvis udgangspunktet ikke er i orden, og hvad der er mere vigtigt; virksomheden går glip af ordren på en teknikalitet, som med en enkelt opringning eller en konsultation kunne have været undgået.
Kontakt
Jens Munk sidder på telefon 2441 4165 og har mailadresse munk@danskefagmedier.dk