Dårlige betalere rammer byggeriet
Flere og flere virksomheder oplever, at deres kunder ikke betaler til tiden
Næsten halvdelen af virksomhederne oplever, at den private del af kunderne udskyder betalingen til efter betalingsfristen, og 38 procent oplever, at de offentlige kunder er bagefter med betalingerne, viser en ny analyse fra Dansk Byggeri.
- Vi ser, at en række bygherrer tilbageholder deres betalinger på et ofte forkert eller tyndt grundlag. Og det kan have alvorlige konsekvenser for virksomheden, som jo også har regninger at betale, siger advokat Poul Brincker i Dansk Byggeri.
Ofte er der ingen anden mulighed end inkasso, hvis privatkunderne ikke betaler. Men det kan være en både dyr og langsommelig proces.
Offentlige er bagud
Men det er ikke kun private kunder, som giver problemer. Også de offentlige kunder er bagud med betalingerne.
En opgørelse fra Dansk Byggeri viste sidste år, at virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen havde udeståender for over 1,3 mia. kr. hos det offentlige.
- For sene betalinger lægger et meget stort pres på virksomhederne. Vi tror på, at kommunerne gerne vil betale deres regninger til tiden, og vi forventer også, at de gør det. Derfor er det nødvendigt at se på, om der er noget i forbindelse med det elektroniske faktureringssystem, som ikke fungerer optimalt, siger erhvervspolitisk chef Torben Liborius fra Dansk Byggeri.
Torben Liborius tilføjer, at især situationer, hvor virksomhederne skal afregne moms til det offentlige inden pengene er kommet den anden vej, er uacceptabelt.