23948sdkhjf

Ytong poreblokke på ARoS-udstilling

Byggeriets materialer får nye betydninger, når ARoS Aarhus Kunstmuseum i morgen den 29. maj slår dørene op for video- og installationskunstneren Jesper Justs særudstilling APPEARING / INTERCOURSES. Med 250 kvm. opbyggede og nedbrudte porebetonvægge som arkitektonisk præmis iscenesættes en totalinstallation præget af en forfaldsæstetik, der er langt fra materialernes traditionelle funktion.
I morgen den 29. maj indvier ARoS Aarhus Kunstmuseum særudstillingen Jesper Just – APPEARING / INTERCOURSES med den internationalt anerkendte video- og installationskunstner Jesper Just.

Den 1.300 kvm, store udstilling, som er den danske kunstners hidtil største, introducerer i en nytænkende og anderledes iscenesættelse 11 af Justs videoværker, der tematiserer emner som menneskelige relationer, begær og steder.

Funktion og udstillingsæstetik

De poetiske film projekteres op på særligt opførte råvægge bestående af ca. 250 kvm. Ytong porebetonblokke. Blokkene fungerer som en arkitektonisk præmis i udstillingen og bliver således til en installation i sig selv.

- Med kunsten som primus motor får byggeriets materialer pludselig helt nye betydninger. Inden for arkitektur og bygningskonstruktion anvendes porebetonblokke normalt i funktionelle sammenhænge, men i kombinationen af funktion og udstillingsæstetik har de fået en dobbeltrolle. På den måde bliver udstillingen til et møde mellem forskellige fagtraditioner, forklarer Pernille Taagaard Dinesen, der er museumsinspektør og kurator på ARoS Aarhus Kunstmuseum.

Byggerod og forfald

De genanvendelige vægge er blevet bygget op og derefter hakket i og nogle steder brudt ned igen – et udstillingsgreb, som bidrager til iscenesættelsen af kunstværket som et grænseland mellem opbygning og forfald. Stemingen, som er præget af kollaps, understreger det kontrastprægede og tvetydige miljø i Justs poetiske film. Pernille Taagaard Dinesen uddyber:

- Et essentielt greb i udstillingen er idéen om at simulere en byggeplads i spændingsfeltet mellem opbygning og forfald. Arkitekturen er udsprunget af lokationen i Justs film Intercourses, hvor en kopi af dele af den franske hovedstad Paris er blevet opført i Kina. Stedet er præget af byggerod og forfald, og det er det miljø,

Just anvender porebetonblokkene til at simulere i udstillingsgalleriet, siger Pernille Taagaard Dinesen og pointerer, at en del af forarbejdet i forbindelse med udstillingen har bestået i en systematisk nedbrydning af væggene.

Byggeproces vendt på hovedet

Anders Kaa er byggeleder i entreprenørfirmaet Råhus Compagniet, der bistod ARoS med opførelsen, bearbejdningen og ikke mindst nedbrydningen af Ytong-væggene. Derfor havde han i samarbejde med Jesper Just til ansvar at få de nyopførte vægge til at se gamle og slidte ud. Han forklarer:

- Hele processen var fundamentalt anderledes end de gængse arbejdsmetoder, man som udførende er vant til. I stedet for at opføre væggene med de flotteste betonblokke, var det de mindst pæne, der blev udvalgt og dernæst beskåret og hugget til med en mejsel for at gøre kanterne flossede. Mørtlen, som normalt skrabes af, blev siddende, ligesom limen har fået lov til at sive ned af væggene. Som montør følte man sig derfor lidt som "Rasmus Modsat", da succeskriteriet for ens arbejde jo normalt er at levere resultater, hvor funktionalitet og pænhed er i højsædet.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.098