23948sdkhjf

Forsinkede betalinger bremser opsvinget

Mange danske virksomheder udnytter ikke lovens muligheder for at inddrive gæld – blandt andet fordi de vurderer, det ikke nytter noget. Hver fjerde virksomhed efterspørger en mere effektiv lovgivning
Selv om danskernes betalingsevne altså er en smule bedre end sidste år, er forsinkede betalinger fortsat et stort problem for mange danske virksomheder. Intrum Justitia har spurgt virksomhederne, hvilke konsekvenser det har. Hver anden svarer, at det forringer likviditeten, godt hver tredje nævner tab af indkomst, mens knap hver tredje får forøgede renteudgifter, når der ikke bliver betalt til tiden.

Og det har betydning for erhvervslivets vækstmuligheder. En lille fjerdedel af virksomhederne melder således, at sene betalinger modvirker virksomhedens vækst, mens hver tiende ser problemet som en direkte trussel mod virksomhedens overlevelse. For 16 pct. af virksomhederne betyder betalingsforsinkelser, at der ikke ansættes nye medarbejdere, mens 9 pct. ligefrem må afskedige medarbejdere af den grund.

Der kan spores en lille fremgang i den økonomiske aktivitet i Danmark, ifølge Nationalbankens rapport for første kvartal af 2014, og væksten forventes at stige gradvist, i takt m ed at verdenshandelen genvinder momentum. At den globale recession i nogen grad har sluppet sit tag om Danmark, ses bl.a. i en let forbedret likviditet, herunder en bedring af danskernes evne til at betale til tiden.

Intrum Justitias Risk Index 2014, som vurderer betalingsrisikoen i de enkelte lande, viser, at 68 pct. af de fakturaer, som udskrives i Danmark, bliver betalt inden 30 dage, imod 65 pct. sidste år. Deciderede tab på udeståender er også faldet fra 2,2 pct. til 2,1 pct.

Udnytter ikke lovens muligheder

Et europæisk direktiv om forsinkede betalinger er i gang med at blive implementeret i EU-landene. Det betyder blandt andet ret til at opkræve 310 kr. og 8 pct. i rente som kompensation ved forsinkede betalinger. Men selv om de fleste godt kender det, udnytter 85 pct. af de danske virksomheder slet ikke direktivet. 43 pct. frygter, at det vil skade eller helt ødelægge forholdet til kunden, og 46 pct. er overbeviste om, at det ikke vil hjælpe noget: Regningen vil alligevel ikke blive betalt.

Til det siger Intrum Justitias adm. dir., Morten Engelbæk:

- Vi er i en opstartsfase, hvor virksomhederne først og fremmest skal blive bekendte med direktivet og indsluse det i deres kreditpolitikker. Dernæst kommer selve brugen af direktivet, hvor det er vigtigt, at man som virksomhed er konsekvent, holder sig til sin kreditpolitik og signalerer, at man ikke er til at løbe om hjørner med – ellers er der stor risiko for, at kunden også i fremtiden vil udskyde betalinger.

Savner effektiv lovgivning

Alligevel er hele 60 pct. af de danske virksomheder ikke tilfredse med den indsats, regeringen på nuværende tidspunkt lægger for dagen, og 28 pct. mener, at deres vilkår ville blive forbedret, hvis der eksisterede en mere effektiv lovgivning.

- Jeg tror, der vil gå nogle år, før direktivet for alvor kan gøre en forskel, men det er et godt incitament, som viser, at også lovgiverne ser de vanskeligheder, som udeblivende betalinger volder virksomheder, og den skade, det har på økonomien, vurderer Morten Engelbæk.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094