23948sdkhjf

Bæredygtighed er ikke en døgnflue

Bæredygtige visioner og grøn produktudvikling er blevet en del af hverdagen i byggeriet
- Materialer, teknologi og metoder, der gør bygninger mere miljøvenlige og energieffektive, er blevet en fast bestanddel af byggeriets tankesæt. Det konstaterer senior project manager, Mette Grydehøj Post, oven på en veloverstået fjerde udgave af årets mest imødesete bæredygtighedsbegivenhed i byggeriet, Building Green.

- Byggeriet orienterer sig i stadig højere grad mod bæredygtige visioner og grøn produktudvikling, og det vidner Building Greens voksende popularitet om. Bæredygtighed er ikke bare en døgnflue, men derimod en dagsorden i branchen, som vil fortsætte med at udfolde sig. Siden messen for første gang blev afholdt i 2011, er både antallet af besøgende og udstillere fordoblet, og jeg tror, at den udvikling vil fortsætte, siger hun.

Knap 5000 arkitekter, producenter, bygherrer og rådgivere fra 43 forskellige lande gæstede Building Green d. 29.-30. oktober 2014 i Forum i København – en fremgang på godt 20 pct. sammenlignet med året før. Hver gæst brugte i gennemsnit mere end 4 timer på at besøge de 130 udstillerstande og opleve nogle af branchens mest markante bæredygtige løsninger, samt overvære konferencer og seminarer eller netværke ved div. matchmaking-aktiviteter.

Flest besøgende blandt beslutningstagere

Oplægsholderne, som talte mere end 70 politikere, eksperter og innovatører fra både ind- og udland, delte deres viden med gæsterne.

Foruden oplæg fra en række toneangivende internationale arkitekter som partner Ellen van Loon fra Rem Koolhaas’ tegnestue OMA, arkitekt og seniorrådgiver DaeWha Kang fra Zaha Hadid Architects samt partner Jakob Lange fra tegnestuen BIG, blev talerstolen indtaget af politikere som klima-, energi- og bygningsminister Rasmus Helveg Petersen (R) og afgående EU-klimakommissær Connie Hedegaard. Ikke mindst den store interesse for forelæsningerne og de efterfølgende debatter glæder Mette Grydehøj Post:

- Det viser, at Building Green er meget mere end en traditionel salgs- og markedsføringsmesse – det er et veletableret forum for videndeling og networking på højt plan, siger Mette Grydehøj Post, der samtidig konstaterer, at beslutningstagere på tværs af byggeriet for alvor har fået øjnene op for messen. Besøgerkategorien, der omfatter bl.a. ejerledere, adm. direktører, CEO’s og afdelingschefer, tegner sig således med en andel på 17 pct. for den største andel af besøgende, stærkt forfulgt af arkitekter og designere, der med en andel på 15 pct. indtog andenpladsen.

- Vi har oplevet en overvældende respons fra udstillere, som har ønsket at genbooke deres stande til næste års messe. Med den enorme interesse, som byggeriet over en bred kam har udvist, har vi unægtelig store forventninger til Building Green 2015, der løber af stablen den 28.-29. oktober i Forum i København, fremhæver Mette Grydehøj Post.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063