23948sdkhjf

Udvikling i landdistrikter kræver kommunal planlægning og prioritering

Kommuner står over for en række vidtrækkende beslutninger før de har et kvalificeret grundlag til at vurdere udviklingsmulighederne i landdistrikterne, mener forskerteam på Statens Byggeforskningsinstitut
Kommunalbestyrelser med landdistriktsområder i tilbagegang kan ikke komme uden om det: De skal prioritere, planlægge og beslutte hvilke områder i kommunen, der har potentiale for udvikling, og hvor det giver bedst mening at nedrive tomme og overflødige boliger

Sådan lyder budskabet i en ny rapport, ’Boligmarkedet uden for de store byer’, fra Statens Byggeforskningsinstitut (SBi) ved Aalborg Universitet København. Under ledelse af forskningschef Hans Thor Andersen har et forskerteam undersøgt boligmarkedet uden for de store byer for at give et forskningsbaseret og realistisk billede af situationen. Dermed er fremskaffet et kvalificeret grundlag til at vurdere udviklingsmulighederne i landdistrikterne.

- Årsagen til situationen er strukturelt bestemt og ikke et udslag af konjunkturforandringer. Arbejdspladser inden for landbrug og industri er for længst afløst af serviceerhverv i byerne, hvor boligerne også er koncentreret. Derfor vil boligmarkedet i landdistrikterne heller ikke af sig selv blive bedre i fremtiden, siger Hans Thor Andersen.

Sikkerhed for investering

Som en konsekvens af strukturændringerne står vi i dele af landet med mange overflødige boliger, der ikke er efterspørgsel efter. Boligerne lever typisk ikke op til dagens standard med hensyn til komfort, energiforbrug og planløsning. På baggrund af Danmarks Statistiks opgørelse af ledige boliger er det forskerteamets forsigtige skøn, at henved 60.000 af husene er tomme og vurderes som overflødige. Det er her, der er et potentiale for at nedrive for at skabe investeringssikkerhed og udvikling.

For at både private boligsøgende og erhvervsinvestorer igen skal få øjnene op for landdistrikternes kvaliteter, vil en kommunal planlægning kunne bane vejen for den fornødne investeringssikkerhed på ejendomsmarkedet for de øvrige boliger. En større sikkerhed øger samtidig mulighederne for at opnå finansiering gennem banker og realkreditinstitutioner.

Kommunerne skal træde i karakter

Hele øvelsen går ud på at skabe gode livs- og udviklingsvilkår for de op mod 20 procent af befolkningen, der bor i yderområderne, og det gøres ikke kun ved hist og her at rive en udtjent ejendom ned. Der er behov for en mere helhedsorienteret planlægning, hvor bl.a. nedrivninger og offentlig service samtænkes. En sådan planlægning bør udarbejdes i tæt samarbejde med områdernes beboere og kommuner og gerne også i samspil med finansieringsselskaber og staten.

For områder med udviklingspotentiale skal der udarbejdes en plan, som bl.a. kortlægger eksisterende værdier og viser, hvad man vil bruge de frigjorte arealer til, når de udtjente huse er væk, for tilgroede tomter er ligeså uheldige i gadebilledet som en ruin.

Områder i pendlerafstand til byer med beskæftigelsesmuligheder kunne udvikles til at tiltrække familier, der gerne vil bo i rolige omgivelser i en landsby. Områder længere væk fra byer vil f.eks. kunne udvikles til at tiltrække personer, der har trukket sig tilbage fra arbejdsmarkedet eller familier, der gerne vil have god plads og nærhed til naturen.

Partnerskaber og byfornyelse

Da det er en stor økonomisk opgave for bygningsejerne, lokalsamfundene og kommunerne at nedrive og i nogle tilfælde renovere utidssvarende bygninger, er det værd at overveje mulighederne for at udvikle partnerskaber, hvor stat, kommuner, kreditforeninger/finansieringsinstitutter, boligejere og lokalsamfund arbejder sammen om en gensidigt forpligtende og langsigtet indsats for at forbedre og rydde op i de nødlidende lokalsamfund.

Et supplerende middel kan være den offentligt støttede byfornyelse, der først i de seneste år er blevet taget i brug uden for de store byers centrale bydele. En offentligt støttet ordning med tilstrækkelige midler vil kunne sikre, at de dårligste boliger og bygninger kan rives ned, og at der kan skabes grønne arealer. De henved 60.000 parcel- og stuehuse og andre typer nedrivningsmodne boliger anslås at koste 100.000 kroner pr. nedrivning, hvilket i alt beløber sig til fem til seks mia. kroner. Processerne tager tid i de enkelte lokalsamfund, så dette beløb vil være fordelt over flere år.

Der vil løbende komme nye ejendomme til, men den aktuelle udfordring er at få håndteret den bygningsmasse, der allerede er i overskud og nedslidt.

Et langt, sejt træk

- Det er ikke nogen let øvelse for kommunerne, da der er mange følelser og sociale hensyn forbundet med ændringerne. Men det tager adskillige år med stort lokalt engagement og diverse offentlige midler samt fondstilskud at stabilisere eller vende en negativ udvikling i småbyer og lokalsamfund gennem nedrivning og byfornyelse.

Så det er om snarest at komme i gang, siger Hans Thor Andersen.

Forskningsprojektet har modtaget økonomisk støtte fra Nykredit Fond.

I projektet ’Boligmarkedet uden for de store byer’ er der udarbejdet to rapporter; en analyse og en sammenfatning.

tøtte

Se analysen her

Se sammenfatningen her
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.085