23948sdkhjf

E-handel runder 80 mia. kr.

2014 har været et godt år for den danske e-handel. Alene inden for de første tre kvartaler har året budt på en vækst på 19 pct. i forhold til sidste år. E-handel udgør nu 10 pct. af danskernes privatforbrug
Den danske e-handel når i år op på hele 82 mia. kr. Det viser nye beregninger fra Dansk Erhverv på baggrund af data fra Nets og Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Sidste år nåede e-handlen op på 69 mia. kr., og der er således tale om en markant stigning.

- Det tegner til at blive et rigtig pænt år for e-handlen. Mange danskere har taget e-handlen til sig, og Dansk Erhvervs estimater af julehandlen viser desuden, at ca. en femtedel af danskernes julegavebudget vil blive brugt på nettet i år, siger politisk konsulent i Dansk Erhverv, Marie Louise Thorstensen.

Ifølge Nets’ tal er den danske e-handel med dankort mere end tidoblet over de sidste 10 år.

Markante vækstrater

Danskernes e-handel vil i 2014 udgøre ca. 10 pct. af deres samlede privatforbrug, ifølge Dansk Erhvervs egne beregninger på baggrund af tal fra Danmarks Statistik og Nets.

- Trods de flotte vækstrater for e-handlen udgør e-handlen stadig kun ca. 10 pct. af danskernes privatforbrug. Nogle indkøb passer rigtig godt til nettet, hvor man med få museklik kan få bragt varen lige til døren, mens danskerne i forbindelse med andre køb stadig foretrækker at gå ned i butikken, hvor de kan se og mærke varen eller få rådgivning af ekspedienten om varen, siger Marie Louise Thorstensen og fortsætter:

- Den markante vækst i e-handlen understreger, at det er vigtigt, at de forskellige salgskanaler i detailhandlen understøtter hinanden og spiller sammen, hvis de vil klare sig i konkurrencen i fremtidens detailhandel. De forskellige salgskanaler har forskellige styrker, og vi ser mange fysiske butikker, der etablerer e-handel, mens netbutikkerne omvendt åbner fysiske butikker eller showrooms. Desuden går det stærkt inden for udviklingen af f.eks. mobilbetalinger, effektive og fleksible fragtløsninger og brug af big data, forklarer Marie Louise Thorstensen.

37 pct. af danskernes netkøb er varer som tøj, sko og elektronik, mens resten er services som f.eks. flybilletter og rejser.

tøtte

Læs hele analysen her
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094