23948sdkhjf

Solid vækst i byggevareeksporten

De danske byggevareproducenter har fået godt fat i det tyske marked, som i 2013 var det absolut bedste og det voksede i fjerde kvartal med hele 23,7 pct.
Først gik det godt, og til sidst gik det rigtig godt. Sådan oplevede de danske producenter af vinduer, trapper og andre byggevarer deres eksport til Tyskland i 2013. For hele året steg byggevareeksporten med 16, 7 procent, og i årets sidste tre måneder steg eksporten med 23, 7 procent i forhold til samme kvartal i 2012.

- Smilene kommer frem, når man læser eksportstatistikken for Tyskland. Stigningen har været flot over hele 2013. Kvartalerne har vist en god udvikling, og hvor vi i starten frygtede, at det var en midlertidig tendens, ser det endelige billede nu ganske solidt ud, siger branchedirektør Per Thomas Dahl, Danske Byggematerialer under Dansk Byggeri.

Men også andre markeder ser ud til at udvikle sig ganske tilfredsstillende – ikke mindst i en tid, hvor der fortsat er afmatning på det danske marked.

Således viser eksporten til Storbritannien gode takter. Her steg eksporten med 13,1 procent i 2013. Men her ser billedet ifølge Per Thomas Dahl dog mere usikkert ud.

- Vi har ikke samme stabile udvikling, og der ligger nogle store enkeltordrer, som gør, at tallene skal tages med et gran salt, siger Per Thomas Dahl og henviser til fx ståldele som en varegruppe, der fluktuerer meget.

- Det er en kendsgerning, at varegrupper fra virksomheder med tilknytning til vindmølleindustrien påvirker tallene fra den ene måned til den næste med ganske store ordremængder. Men vi tror på en gunstig udvikling af markedet i Storbritannien for de mere gængse byggematerialer, understreger Per Thomas Dahl.

De sidste store markeder er vores nabolande Sverige og Norge. Her er eksporten faldet en lille smule, nemlig med 2,9 procent. Det er dog stadig på et niveau, der svarer til de bedste år i højkonjunkturen.

- Så selvom tendensen er en smule negativ, skal man huske at holde fast i disse store og vigtige markeder. Det er oplagt, at når et marked presses en smule, så skærpes handelsbetingelserne, siger Per Thomas Dahl og slutter:

- I den henseende er det vigtigt at være fremme i skoene og rettidigt tage en dialog med sine samhandelspartnere, så et langsigtet samarbejde kan gødes og udvikles til begges fordel.

tøtte
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.083