23948sdkhjf

God samfundsøkonomi i offentligt-privat samarbejde

Der vil være store samfundsmæssige gevinster ved et større offentligt-privat samarbejde, sådan som produktivitetskommissionen anbefaler i sin nye rapport i dag. Det påpeger Håndværksrådet i en kommentar til Produktivitetskommissionens rapport og anbefalinger
- Potentialet for nye offentlige udbud er på omkring 300 mia. kr., og med et besparelsespotentiale på blot 10 pct. vil der være rigeligt med penge til at helt at fjerne topskatten eller sænke selskabsskatten til kun 7-8 pct.

Det siger afdelingschef i Håndværksrådet, Frank Korsholm, i en kommentar til produktivitetskommissionens rapport og anbefalinger.

- Omfanget af offentlige udbud har desværre stået i stampe i de seneste år, fordi regeringen ved sin tiltræden sløjfede de kommunale målsætninger om at hæve udbudsandelen fra 26-36 pct. i år 2015. Derfor bør regeringen lytte til kommissionen og genindføre målsætningerne, siger Frank Korsholm, der konkret anbefaler at hæve udbudsandelen med 2 pct. point om året frem til 2020, så andelen når op på ca. 35 pct. Derefter skal der så sættes nye højere mål for de efterfølgende år.

- De offentlige budgetter er under pres, og det private erhvervsliv er i stand til at levere de offentlige velfærdsydelser billigere og til mindst den samme gode kvalitet. Så det er bare om at komme i gang og få realiseret det kæmpe besparelsespotentiale, som ligger ved udbud og udliciteringer, siger Frank Korsholm.

Produktivitetskommissionen har en lang række konkrete forslag, som Håndværksrådet bakker fuldt op, men der er også enkelte tidsler i den ellers smukke buket, som Håndværksrådet direkte advarer mod at gennemføre.

Farlige ændringer af tilbudslov

- En ting er, at udbud skal styrke den offentlige produktivitet og føre til besparelser, men hvis det omvendt fører til større omkostninger og ringere produktivitet i de private virksomheder – og oftest de små og mellemstore virksomheder - er der ikke opnået noget, siger Frank Korsholm.

Han peger bl.a. på kommissionens forslag om at ændre Tilbudsloven.

- Hvis man i Tilbudsloven udvider offentlige udbyderes adgang til at indhente flere tilbud gennem den uformelle udbudsform underhåndsbud, og til at forhandle med flere tilbudsgivere ved licitationer, så vil begge forhold resultere i et markant større ressourcespild for tilbudsgiverne, hvor endnu flere virksomheder forgæves bruger ressourcer på at udregne tilbud og afvikle forhandlinger med udbyder, siger Frank Korsholm, der understreger, at hele ideen med offentlige udbud dermed risikerer at gå fløjten.

tøtte

Læs rapporten her
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064