E-handelsbutikker har god gang i salget
Salget går forrygende hos de fleste e-handelsbutikker. Nu skal de lære at tjene penge på salget, konkluderer ny analyse fra Deloitte
- Det er overraskende, at de gør det så godt. Det understreger, hvor vigtigt det er ikke blot at se nettet som en salgskanal, men se muligheden i at omlægge forretningsmodellen mere digitalt", siger Christian Sanderhage, partner i Deloitte.
Analysen er baseret på offentliggjorte tal fra 92 e-handelsbutikker i Danmark på tværs af brancher. Små og store virksomheder klarer sig godt, mens mellemgruppen - virksomheder med 10 50 ansatte har det sværere.
For hele branchen er indtjeningen næsten halveret fra 2012 til 2013. I 2012 lå den gennemsnitlige afkastgrad på 22 pct., mens den i 2013 faldt til 13 procent.
- Det kan være svært at tage springet fra lille butik til større virksomhed,, siger Christian Sanderhage.
Fra Foreningen for Dansk Internethandel, FDIH, lyder det:
- Netbutikkerne er på et konkurrencepræget marked i hastig udvikling, så de fortjener stor ros for, at de har brugt mange kræfter på forretningsoptimering, som sikrer den gode indtjening. Det er dog alarmerende, når Deloittes analyse viser, at indtjeningen halveres på bare et år.
Det skyldes stærk koncentration i branchen med store, især udenlandske netbutikker, som presser hele markedet. Den udenlandske konkurrence betyder, at op mod 30 pct. af danskernes køb sker i udenlandske netbutikker. Så vi har en stigende e-handelsubalance som følge af den digitale grænsehandel, og her er der behov for politisk vilje og handling, så danske netbutikker støttes i at øge salget til udlandet, siger adm. direktør Annette Falberg, FDIH.
tøtte