23948sdkhjf

Brug digitale værktøjer og giv skarpere tilbud

Det er stadig vanskeligt for mindre og mellemstore byggevirksomheder at indgå effektivt i tilbudsgivningen. Målrettet indsats skal få flere med på den digitale vogn. Målet er at høste et stort produktivitetspotentiale
Små og mellemstore virksomheder har ofte ikke ressourcer til at sætte sig ind i, hvordan man arbejder med BIM og bruger 3D-modeller. Og i forbindelse med tilbudsgivningen ender det ofte med, at det digitale udbud alligevel bliver håndteret helt traditionelt.

Dansk Byggeri arbejder på en række initiativer, der skal gøre det nemmere for mindre og mellemstore virksomheder at bruge de digitale værktøjer. Aktuelt i form af øget og nemmere anvendelse af de digitale BIM- og 3D-modeller.

Baggrunden er en analyse udarbejdet af Dansk Byggeri og Bygningsstyrelsen, der ser på de udførende virksomheders potentiale og udfordringer i forbindelse med digitalt udbud og tilbud. Og konklusionen er klar: Der er bundet et endda meget stort effektiviseringspotentiale i de udførende virksomheders tilbudsproces.

Kæmpe potentiale

- Analysen peger på nogle betydelige produktionsgevinster, hvis alle led i tilbudsgivningen bliver digitaliseret. Og her er der et efterslæb, også når vi kommer til underentreprenøren, der skal bidrage til en del af opgaven.

Ofte springer digitaliseringskæden af, når de mindre og mellemstore virksomheder skal afgive et tilbud. For selv om udbudsmaterialet er digitalt, og underentreprenøren også er i stand til at modtage det, så ender det digitale forløb ofte med, at tilbudslister og –materiale blot bliver håndteret på helt vanlig vis uden brug af digitale værktøjer. Og så opnår de bydende virksomheder reelt ikke en effektivisering, siger udviklingschef i Dansk Byggeri, Jørn Jensen

I analysen vurderes det, at de udførende virksomheder årligt samlet har omkostningsbesparelser i mia. størrelsen i forbindelse med tilbudsgivning. Der ligger altså meget store effektiviseringsmuligheder i at optimere udbuds- og tilbudsgivningen i hele værdikæden.

– Skal dette potentiale indfries, handler det på den ene side om, at udbudsmaterialet standardiseres og i højere grad leveres med udbudsmængder og bygningsmodeller i 3D. På den anden side skal de udførende virksomheder også møde den digitale udfordring og arbejde målrettet med digitale værktøjer i tilbudsgivningen. Og her har de mindre og mellemstore virksomheder selvsagt en stor opgave, siger Jørn Jensen.

Hjælp at hente

Dansk Byggeri samarbejder på den baggrund også med virksomheden CN3, som kan hjælpe med at tjekke, at tilbudsgivningen lever op til kravene i fx IKT-bekendtgørelsen og gennemprøve konstruktionen i 3D. Ifølge direktør Rolf Carlsen fra CN3 er der også direkte konkurrencemæssige fordele i at arbejde med 3D-

modeller:

– De tre hovedfordele er garanteret bygbarhed, fejlminimering og effektivitet på byggepladsen, fordi man ud fra modellen også kan trække tegninger, bestillingslister med mere. Det øger alt andet lige overskudsgraden og sikrer, at man lever op til de krav, som eksempelvis de offentlige bygherrer stiller, siger han.

Selv om den mindre virksomhed ikke her og nu kan se sig selv som bruger af avancerede 3D-modeller og BIM, anbefaler Rolf Clausen, at selv mindre virksomheder bevæger sig i retning af mere digitalisering:

– Hvis man vil forretningsudvikle sin virksomhed og være konkurrencedygtig, er digitalisering af byggeprocessen et område, man er nødt til at kunne navigere i, for det går kun den vej fremover, siger Rolf Clausen.

tøtte
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094