23948sdkhjf

Debat: Gulvindustrien skal hjælpe forbrugerne med at træffe bæredygtige valg

Mange andre brancher har med succes støttet forbrugerne i og hjulpet dem med at træffe bæredygtige og miljøvenlige valg. Vi kan konstatere, at gulvbranchen har et stort og vigtigt arbejde foran sig, lyder det fra Anders Börgdal i et debatindlæg

En ny YouGov-undersøgelse, lavet på vegne af Pergo, viser at 71 procent af danskerne mener, at bæredygtighed og andre miljøaspekter er vigtige, når de skal købe nye gulve. 

Det er dog kun 17 procent af forbrugerne, som føler sig ordentligt klædt på til at træffe en miljøvenlig beslutning i valget af nye gulve. Denne bemærkelsesværdige forskel fremhæver industriens manglende evne til at hjælpe forbrugerne med at træffe disse bæredygtige valg. 

Især kvinder og yngre forbrugere udviser høj miljøbevidsthed og villighed til at træffe miljøvenlige valg. Manglen på tydelig information og mærkning gør det dog vanskeligt for disse forbrugergrupper at navigere korrekt blandt de mange gulvmuligheder og leverandører. 

Vigtigt med standardiseret certificering 

Det kan skabe forvirring blandt forbrugerne, hvis der bliver tilbudt for mange forskellige miljømærker og -certificeringer, og dermed gøre det vanskeligt at sammenligne produkter. Det kan også øge risikoen for greenwashing. En mangel på standardisering og de høje omkostninger ved certificeringer kan gøre bæredygtige valg endnu vanskeligere. 

Svanemærket er et af de mest kendte og respekterede miljømærker i norden, og det bruges af millioner af forbrugere som garanti for et produkts bæredygtighed og miljøansvar. Hvis gulvleverandører i højere grad brugte etablerede miljømærker, som Svanemærket, med krav fra uafhængige tredjeparter, ville det gøre det langt nemmere for forbrugerne at træffe de rigtige valg. 

Først da kan vi håbe på en reel forandring i retning af et mere bæredygtigt forbrug – også i gulvindustrien.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062