Husker du refusionen, Mester? - Her er hjælp at hente
Sygefravær, barsel, kurser. Listen over refusionsmuligheder for danske virksomheder er lang, og Frederik Kyed er ikke i tvivl om, at han indimellem har misset en frist og dermed snydt sig selv for refusionskroner.
- Det er helt sikkert sket. Det var nok også derfor, jeg i sin tid besluttede mig for at få hjælp til den del af arbejdet, fortæller indehaveren af Kyedbyg i Tikøb.
For en fem-syv år siden tog han derfor kontakt til virksomheden MinRefusion, der har gjort det til sin metier at sikre danske virksomheder de refusioner, de er berettiget til, men som ikke altid er helt lige til at få fingre i.
- Jeg startede i sin tid med at hjælpe virksomhederne med at søge refusion i forbindelse med AMU-kurserne – helt på gammeldags vis ved at udfylde skemaer i papirformat, fortæller Martin Kelvin Rasmussen, stifter af MinRefusion i en pressemeddelelse.
- Senere hen begyndte vi også at få forespørgsler fra virksomhederne om hjælp til at søge refusion i forbindelse med barsel og sygefravær, hvor der jo også lå rigtig mange penge at hente for den enkelte virksomhed, lyder det videre.
MinRefusion-stifteren har beskæftiget sig med feltet siden 2006, og han er ikke i tvivl om, at danske virksomheder hvert år går glip af mange penge på grund af svært gennemskuelige systemer.
- Det er en ren jungle for dem at holde styr på de mange tidsfrister, som skal overholdes til punkt og prikke, for at man kan opnå refusion, lyder det.
Et upopulært system
Umiddelbart tyder noget da også på, at landets erhvervsdrivende mildt sagt er uimponerede over brugervenligheden i det offentliges refusionssystem.
På anmeldelsessiden Trustpilot har 115 anmeldere taget sig tiden til at give en gang feedback til systemet Virk Indberet, der scorer en samlet karakter på 1,2 af 5 mulige stjerner.
“Fungerer så dårligt!” lyder de indledende ord fra en anmelder, der ofte har oplevet fejl med både login og indberetning af sygdom, mens platformen af en anden beskrives som “utrolig svær at finde rundt på.”
Og i Tikøb er lige netop indberetningerne via Virk, noget af det Frederik Kyed erklærer sig godt tilfreds med at have udliciteret til MinRefusion.
- Jeg begyndte at bruge dem, dengang jeg sad alene på kontoret, fordi det er ret bøvlet med alle de her systemer og terminer og indberetninger, men vi har holdt fast i aftalen, selv efter vi har fået en bogholder, der egentlig godt kunne være ansvarlig for det, fortæller tømrermesteren.
Tid og penge på spil
Ifølge Frederik Kyed sparer den automatiske refusionsproces Kyedbyg for et par timers arbejde om ugen, og spørger man Martin Kelvin Rasmussen har det vist sig at være stor efterspørgsel på de tids- og besværbesparende løsninger.
- Vi satte derfor fart på udviklingen af vores system, fik det digitaliseret og automatiseret, og siden 2022 har vi kunnet tilbyde vores kunder et fuldautomatisk og digitalt sikkert system, fortæller han.
Ifølge bagmanden er MinRefusion det hidtil eneste system, der har fuldautomatiseret refusionshåndteringen på tværs af de mange systemer, som findes hos virksomhederne, og han er ikke i tvivl om, at løsningen er i høj kurs hos kunderne.
- Det er med til at sikre, at de får søgt refusionerne til tiden helt automatisk, så de slipper for at tænke og huske på deadlines, siger han og fortsætter:
- Der er masser af penge at hente for virksomhederne, men den store gevinst for vores kunder er også, at de får frigivet ressourcer i både Payroll og HR-afdelingerne. For Payroll-medarbejderne betyder det en stor tidsbesparelse i dagligdagen og en lettelse over, at alt nu er fuld automatisk. Og HR-afdelingen, får nu mulighed for at bruge tid på ”rigtige” HR-opgaver, så som at have fokus på medarbejdertrivsel, videreuddannelser, og alle de opgaver, som naturligt ligger i en HR-funktion.