Efter danske konflikter: Italiensk entreprenør bandlyst i Norge
Tre års udelukkelse.
Det er, hvad den italienske entreprenør Itinera er blevet ramt af i Norge. Og hvorfor er det så relevant i en dansk kontekst? Fordi Itinera spiller en helt afgørende rolle på en række store, danske projekter.
Storstrømsbroen og både Odense og Køges nye supersygehuse er nemlig blandt de projekter, der er på ordrelisten hos den italienske totalentreprenør Itinera i Danmark. Og det går sjældent stille for sig på italienernes byggepladser.
Entreprenøren har flere gange modtaget kritik på grund af anklager om blandt andet social dumping, farlige arbejdsmiljøer og forfalskede underskrifter hos underentreprenørerne.
I forbindelse med byggeprojektet Nyt OUH har Licitationen tidligere fortalt om dagbodssummer på knap 3 mio. kr., udløst af forsinkelser i byggeriet.
Og summen af kritikken i Danmark har nu fået det norske vejvæsen til at skrive Itinera i den sorte bog.
Det skriver Fagbladet 3F.
Bandlysningen lyder på tre års udelukkelse. Den blev ironisk nok udløst af, at Itinera søgte om en kontrakt på et motorvejsprojekt i Nordnorge til en værdi på op mod 4 mia. kr.
Udviklingsdirektør i Statens Vegvesen i Norge, Kjell Inge Davik, forklarer til Fagbladet 3F, at der foretages et baggrundstjek, inden entreprenørerne godkendes til den norske stats projekter:
– Vi arbejder aktivt for, at medarbejdere på vores faciliteter har ordnede løn- og arbejdsvilkår, der overholder den norske arbejdsmiljølov og den norske overenskomst. Derfor skal alle virksomheder, der ønsker at deltage i vores udbud, forvente at blive grundigt kontrolleret og vurderet, inden de godkendes eller eventuelt afvises, siger han.
Ikke første eksempel
Hos Itinera er man langt fra enig i den konklusion, der altså har ført til tre års karantæne, og sagen skal derfor afgøres i retten.
Virksomheden forventer ikke, at sagsbehandling kommer til at vare mere end et halvt år.
Til Licitationen siger Itineras presseansvarlige, Christian Lemvigh, at virksomheden ikke ønsker at kommentere på den norske sag. Han vil dog gerne vurdere, hvilken betydning den norske sag får for de danske projekter, der er undervejs:
- Sagen i Norge kommer ikke til at påvirke Itineras projekter i Danmark, siger Christian Lemvigh.
Itinera er ikke den eneste italienske entreprenør, der har været i vælten herhjemme.
Totalentreprenøren Rizzani de Eccher blev tidligere på året smidt på porten som totalentreprenør på Nyt Hospital Bispebjerg i København efter at have været involveret i projektet i fire år.
Beslutningen blev truffet på baggrund af, at byggeriet i lange perioder har stået stille, hvilket har forsinket projektet med 2-3 år:
- Vi tror ikke længere på, at vi får den fremdrift, der skal til, med den nuværende entreprenør fra Italien, sagde Lars Gaardhøj, regionsrådsformand (S) i Region Hovedstaden til Licitationen i marts.
Så galt regner Christian Lemvigh og Itinera altså ikke med, at det går for deres projekter i Danmark.