Papirarbejde koster danske virksomheder tocifret milliardbeløb
41 millioner timer eller hvad der svarer til godt 25.000 fuldtidsmedarbejdere. Det er ifølge en ny analyse fra Dansk Industri, DI, hvad landets virksomheder årligt bruger på at indrapportere data til offentlige myndigheder.
Analysen bygger på en rundspørge blandt 7.500 virksomheder, og mens godt hver tredje virksomhed kan få indberetningen og dokumentationen overstået på mindre end en time om ugen, angiver fire ud af 10 at bruge mellem en og fem ugentlige timer på opgaven, og for 15 pct er tidsforbruget endnu højere.
I gennemsnit bruger danske virksomheder tre timer ugentligt, altså omkring 150 timer årligt, på at opfylde diverse rapporteringskrav, hvilket ifølge DI koster erhvervslivet 23,5 årlige milliarder i tabt værdiskabelse.
Stiger år for år
Og går man som erhvervsdrivende rundt med en fornemmelse af, at mængden af byrder og krav kun vokser, ja, så har man ganske ret.
Fra 2017 til 2022 blev europæiske virksomheder pålagt 850 nye forpligtelser svarende til tre nye krav om ugen, og iårene 2015 til 2023 oplevede det danske erhvervsliv en stigning i administrative byrder på 4,5 mia. kr. som følge af både national lovgivning og forskellige EU-tiltag.
I år skønnes alene de nye EU-krav om bæredygtighedsrapportering (CSRD), der er trådt i kraft, at koste de danske virksomheder yderligere 6 mia. at få implementeret.
Ifølge Lars Sandahl Sørensen, adm. direktør i DI, er der tale om en udvikling, der pinedød må vendes. Og det kræver opmærksomhed fra politikerne på såvel landsplan som i EU, hvor DI-direktøren dog aner lys forude.
- Lige nu ser virksomhederne ind i mange flere krav fra EU. Men heldigvis er det lykkedes at få sat konkurrenceevne helt op i toppen af den europæiske dagsorden for de kommende fem år.
- I den nye EU-Kommission, som skal træde til i november, skal der være en næstformand med ansvar for håndhævelse og forenkling, og det ser ud til, at nye lovgivningsforslag fremover skal vurderes for, om de skader virksomhedernes konkurrenceevne. Det er skridt i den rigtige retning, siger Lars Sandahl Sørensen til mediet DI Business.