23948sdkhjf

Droner og data hjælper M.J. Eriksson på kæmpe anlægsprojekter

På Ringsted-Femern Banen har M.J. Eriksson klargjort jordarbejde til 30 kilometer af jernbanestrækningen på Lolland med anvendelse af Smart Construction-systemet

M.J. Erikssons maskinførere har kørt 1,1 mio. kbm jord af, og tilsvarende på igen, gennem de cirka to år, hvor den store jord- og anlægsentreprenør har været i gang med at gøre klar til Ringsted-Femern Banen.

Den præcise data har været med til, at hver enkelt vidste lige nøjagtig hvor meget jord, der skulle køres hvorhen, og på den måde har vi sluppet for at transportere det unødigt rundt Steen Holm Jørgensen, projektleder hos M.J. Eriksson

Inden det enorme jordarbejde gik i gang, var droner i luften for at sikre et præcist udgangspunkt.

- Vi har ud fra droneflyvninger og databehandlingen gennem Smart Construction tydeligt kunnet se, hvor meget vi har manglet at fylde på af jord på helt konkrete steder, fortæller Steen Holm Jørgensen, projektleder hos M.J. Eriksson på Ringsted-Femern Banen, i en pressemeddelelse.

Det er første gang, at han har arbejdet med det særlige system til at indsamle terræn- og maskindata og opnået indsigt i fremskridtene på projektet. Med dronen og de efterfølgende databehandlinger er det målt præcist, så entreprenøren har vidst nøjagtigt, hvilke materialer der skulle læsses af hvor.

- Det har givet os et klart overblik, og vi er sluppet for at få en landmåler ud, som er meget tidskrævende, og hvor der ikke er garanti for, at jordbunker bliver målt korrekt, fortæller Steen Holm Jørgensen.

De første droneopmålinger blev foretaget af leverandøren Scantrucks Smart Constructions afdeling. Efterfølgende har M.J. Eriksson selv løbende lavet droneflyvninger, som Scantruck har databehandlet gennem Smart Construction web-platformen.

Kæmpe arealer

Uden droneflyvningen og databehandlingen ville det have været svært at vurdere, hvor meget volumen der skulle læsses på konkrete steder, hvis terrænet for eksempel skråner.

Smart Construction

Komatsu har udviklet web-platformen Smart Construction, lader brugeren indsamle terræn- og maskindata med høj præcision, uanset hvor man befinder sig på byggepladsen og giver indsigt og visualisering i realtid af fremskridtene på projektet. 

Informationer om byggepladsen og performance benchmark-data er også tilgængelige fra kontoret og kan deles med brugerne.

I Danmark er systemet tilgængeligt gennem Scantruck A/S, som importerer og forhandler Komatsu entreprenørmaskiner.

Kilde: Scantruck

- Hvis ikke vi havde haft Smart Construction, havde vi blandt andet fyldt for meget ind på vores mange udsætningsområder, fortæller Steen Holm Jørgensen.

Da der var flest maskiner i gang, kørte omkring 35 dumpere, otte dozere og 20 gravemaskiner på én gang.

- Den præcise data har været med til, at hver enkelt vidste lige nøjagtig, hvor meget jord der skulle køres hvorhen, og på den måde har vi sluppet for at transportere det unødigt rundt, siger Steen Holm Jørgensen.

Undervejs i anlægsarbejdet har M.J. Eriksson haft omkring ni udsætningsområder - hver på mellem fem og 11 hektarer - så der er tale om virkelig store områder. Det er altså ikke bare lige noget, man skridter af, som Steen Holm Jørgensen udtrykker det.

Overblik

- Det allervigtigste for os i det her projekt har været, at vi har kunnet se fremdriften, og hvor vi har skullet placere materialet, siger Steen Holm Jørgensen.

- På vores løbende opfølgningsmøder har vi brugt målingerne og data, så vi hele tiden har haft et overblik over, hvor meget jord og sand, vi har brugt, fortsætter projektlederen.

Scantrucks første lidarscanning/droneopmåling bliver brugt i forhold til slutproduktet. Ved at kigge på de billeder kan M.J. Eriksson se præcis, hvordan de omkringliggende marker så ud, inden man gik i gang, så man kan efterlade dem i samme højde, som inden gravemaskinerne rykkede ind.

Banen er nu afleveret til sporentreprenørerne, og M.J. Eriksson forventer at være færdig med de omkringliggende områder og marker omkring sommer.

Ringsted Femern-banen

  • Ringsted Femern banen er et af Danmarkshistoriens største anlægsprojekter. 
  • Jernbanen bliver en vigtig del af en helt ny transportkorridor mellem Danmark og Europa, når Femern-tunnelen efter planen åbner i 2029. 
  • Når Femern-banen står klar, kan man køre med klimavenlige eltog mellem København-Hamburg på ca. 2 timer og 30 minutter. Togene kan køre op til 200 km/t.
  • I årene frem mod åbningen opgraderer og moderniserer Banedanmark den ca. 115 km lange strækning mellem Ringsted og Holeby, så pendlere og passagerer får en moderne jernbane med hurtigere og klimavenlige tog.

Kilde: Banedanmark

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125