23948sdkhjf

Nyt batteri giver akku-værktøj 71 pct. længere driftstid

Bosch har udviklet et 18V-batteri med såkaldt innovativ celleteknologi – og det er noget, som kan mærkes på driftstiden

Akku-værktøj fortsætter med at rykke i forhold til både ydeevne og driftstid i takt med at udviklingen af batteriteknologien. Bosch, som altid været med helt fremme i den disciplin, har netop givet batterierne endnu et boost med innovativ celleteknologi. I det nye ProCore18V+ batteri benytter Bosch sig således af den såkaldte tabless-teknologi i 18V battericellerne. Det betyder, at de nye batterier, sammenlignet med de tidligere ProCore 18V batterier, har en øget driftstid på hele 71 pct.

Den markant øgede driftstid i det nye ProCore18V+ med 8,0 Ah egner sig særligt godt til krævende opgaver, der udføres med f.eks. Biturbo-værktøjer, som er Bosch Professionals mest kraftfulde batteridrevne produkter, der bl.a. bruges, når der skal bores store diametre eller saves store emner.

ProCore18V+ er kompatibelt med alle professionelle 18V-systemværktøjer siden 2008 samt produkter fra andre partnere i AmpShare-batterialliancen. Batterialliancen, der blev lanceret sidste år, gør det muligt at anvende samme batteri på tværs af flere værktøjsbrands.

Innovativ teknologi

  • Den nye celleteknologi betyder blandet andet, at batteriet ikke bliver overophedet og slukker ved generering af strøm. I konventionelle lithium-ion batterier har hvert enkelt battericelle indeni en smal forbindelsesbånd til anoden og katoden på begge sider - den såkaldte "fane". Disse faner skaber en flaskehals for den strøm, som batteriet leverer, og bidrager dermed til cellens elektriske indre modstand, hvilket udvikler varme. For at sikre at batteriet ikke overophedes, slukker værktøjet sig selv, hvilket efterlader den resterende energi i batteriet ubrugt.
  • I tabless-celler, som der er i det nye 18V-batteri, kan elektriciteten flyde gennem utallige stier på tværs af hele anoden og katoden i stedet for at være begrænset til en eller et par faner.
  • 18V-batteriet reducerer den indre modstand i hver enkelt celle med ca. 50 pct. og genererer dermed betydeligt mindre varme, hvilket resulterer i en markant længere driftstid.

Kilde: Bosch Professional

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081