23948sdkhjf

Burde være no-brainer, men kunstig intelligens har det svært i byggebranchen

Kun tre pct. af virksomhederne i bygge- og anlægsbranchen anvender kunstig intelligens i en eller anden form

Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at kunstig intelligens (AI) er mere udbredt i nogen brancher end andre. Det fremgår f.eks. af tallene, at tre pct. af bygge- og anlægsbranchen anvender kunstig intelligens i en eller anden form, hvor tallet er væsentligt højere i informations- og kommunikationsbranchen, hvor 44 pct. anvender kunstig intelligens.

Tallene viser også, at danske SMV’er (små og mellemstore virksomheder) på tværs af brancher i mindre grad anvender kunstig intelligens end de større danske virksomheder. Over halvdelen af de store danske virksomheder med 250 ansatte og derover bruger kunstig intelligens, hvor det samme gælder for 12 pct. af de mindre virksomheder med 10-49 ansatte.

LÆS OGSÅ: Den kunstige intelligens er her - kommer du ikke igang bliver du udkonkurreret

- Det er ikke overraskende, at de større virksomheder i højere grad er hoppet med på den digitale bølge og anvender nye teknologier, siger Andreas Holbak Espersen, digitaliseringspolitisk chef i Dansk Industri.

- Problemet er bare, at når det kommer til kunstig intelligens, så risikerer mindre virksomheder at gå glip af nogle enorme vækstmuligheder, der ikke nødvendigvis kræver flere medarbejdere, mere plads, eller lignende ressourcer. Teknologien udvikler sig med hastige skridt, og de virksomheder, der ikke formår at følge med, risikerer at blive hægtet af og miste konkurrencefordele, fremhæver Andreas Holbak Espersen i det seneste nyhedsbrev fra DI Business.

Kan optimere byggeprocesser

Andreas Holbak Espersen forklarer, at særligt ChatGPT har gjort det tydeligt for virksomheder indenfor information og kommunikation, hvordan de kan anvende kunstig intelligens. Til gengæld er der et stykke vej før for eksempel bygge-og anlægsbranchen i samme grad hopper med på vognen:

- Og det er ærgerligt. Kunstig Intelligens kan f.eks. optimere byggeprocesser ved at foreslå den mest optimale fremgangsmåde med afsæt i materialer, håndværkere og kommende vejrforhold.

Kunstig intelligens kan være nyttig i enormt mange led i ens virksomhed, og derfor er det vigtigt, at den enkelte virksomhed bliver opmærksom på, hvilke løsninger, der er tilgængelige på markedet, som kan understøtte lige præcis deres vækstrejse. For det er vigtigt at sige, at man ikke nødvendigvis behøver mange økonomiske eller tekniske ressourcer for at gøre brug af AI-løsninger. Mange AI-løsninger er allerede udviklet til lægmænd og kan derfor øge virksomhedernes effektivitet uden at kræve meget til gengæld, påpeger Andreas Holbak Espersen, digitaliseringspolitisk chef i Dansk Industri.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079