23948sdkhjf

Efter milliardsalg: - Vi deler mange af de samme værdier

Finske Kesko er et godt match ifølge Davidsen-direktør. Han hæfter sig særligt ved, at de har en landespecifik strategi, hvor de lader landene operere individuelt tilpasset de enkelte markeders behov

Et match på værdier og en mulighed for at trække på erfaringer fra resten af Nordeuropa. Det er ifølge Davidsen-direktør Henrik Clausen nogle af grundene til, at den danske trælastkæde forudsat konkurrencemyndighedernes godkendelse kan se frem til at være kommet på store, finske hænder.

Kesko køber trælastkæden Davidsen i en handel svarende til cirka 1,26 mia. kr. Finnerne overtager 90 pct. af aktierne i den hidtil familieejede kæde, og ifølge Henrik Clausen er der tale om et ønskescenarie.

– Kesko er et rigtig godt match, fordi det for det første er en industriel køber, der arbejder i den her branche i både Norge, Sverige og Finland, og derfor har stor erfaring med branchen. Samtidig har de en landespecifik strategi, hvor de lader landene operere individuelt tilpasset de enkelte markeders behov, og endelig deler vi mange af de samme værdier, siger direktøren, der siden 2017 har svinget taktstokken i trælastkæden.

Intet retningsskifte forude

Og det bliver han ved med trods det nye ejerskab, der ifølge Henrik Clausen heller ikke varsler nogen omvæltning af strategien.

– Ikke umiddelbart, nej. Det er helt klart mit indtryk, at de køber ind på den strategi og retning, vi har lagt. De tror på, at strategien er den rigtige, og det er betryggende, at vi har et fælles syn på den del – men nu skal vi selvfølgelig lige hen på den anden side af ”closing”, og så skal vi til at tale mere konkret om fremtiden, siger han.

Mens Davidsen siden begyndelsen i 1944 har været på familiens hænder, er Kesko noteret på den finske børs, og med en årlig omsætning på omkring 80 mia. kr. er det en gedigen mastodont, den danske trælastkæde nu bliver en del af. Ikke desto mindre ser Henrik Clausen altså et match på både branche og værdier.

– Her er købmandskab og kundefokus to af nøgleordene, der har været tydelige, i de snakke vi har haft. Beslutninger træffes med udgangspunkt i kunden, og virksomheden drives gennem stærkt købmandskab, der også forudsætter, at en række beslutninger træffes lokalt, siger Davidsen-direktøren.

Bliver hjemme

Davidsen har siden stiftelsen været stort set synonym med sin sønderjyske hjemstavn, men med Optimera-opkøbet i 2019 voksede kæden fra 13 til 23 forretninger og sikrede sig landsdækkende fodfæste. I dag er kæden den tredjestørste på det danske marked, men hvor både Bygma og ikke mindst Stark forgrener sig ud over de danske grænser, holder Davidsen fokus på hjemmebanen.

– Det har aldrig været vores ambition at skulle ud over de danske grænser. Davidsen skal være en national spiller, fastslår Henrik Clausen.

Der har således heller ikke været en del af salgsovervejelserne, hvorvidt Kesko-handlen kunne risikere at lukke nogle døre i det norske eller svenske, hvor koncernen er til stede via andre aktører. Tværtimod, understreger direktøren, er det en tilstedeværelse, man forventer at kunne nyde godt af i det danske.

– Vi bliver jo en del af en koncern, som har godt fat i Nordeuropa, og nu bliver vi en del af et fællesskab, hvor vi kan tage det bedste fra hinanden og lære af, hvad der sker i de andre lande, lyder det.

På hjemmebanen er vækstambitionerne dog store og intakte, fortæller Henrik Clausen, der med en tung spiller i ryggen ser gode muligheder for såvel organisk som akkvisitiv vækst.

– I virkeligheden er det danske marked stadig relativt fragmenteret med en række små og mellemstore, familieejede trælaster. Der skal selvfølgelig altid to til at blive enige om en handel, og timingen kan man altid diskutere, men jeg tror, at det kan være et godt tidspunkt lige nu, hvor alle er bevidste om, at der er en nedgang i aktiviteten. Det, tror jeg, kan fordre en yderligere konsolidering, vurderer han.

En velkommen afklaring

Også Davidsen selv, der for nyligt kunne præsentere en rekordomsætning på 4,16 mia. kr., forventer nedgang i indeværende år, men det har ifølge Henrik Clausen ikke haft indflydelse på timingen for salget til Kesko.

Se nøgletal for:
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094