23948sdkhjf

Iværksætter?

Annoncering på Facebook kan vækste din forretning

Flere starter virksomhed i disse år – det viser den ene undersøgelse efter den anden. Og de mange nye iværksættere har da også ramt et godt tidspunkt at bygge deres forretning. Der er gang i dansk økonomi på stort set alle fronter. Det betyder dog også samtidig, at konkurrencen om kundernes gunst og pengepung er benhård, og derfor skal der tænkes i alternative baner, når forretningen skal vækstes. Her kan annoncering på Facebook være det, der gør forskellen mellem vokseværk og stilstand, hvilket vi med denne guide dykker længere ned i.

Omkostningseffektiv kanal med godt afkast
Men hvorfor er annoncering på Facebook attraktivt for et startup med få midler og mandskabsmæssige ressourcer? Det korte svar er, at det skyldes mange ting. Det lidt længere svar inkluderer, at der tale om en marketingkanal med særdeles attraktive klikpriser og en høj relevans ift. kvaliteten af de leads/besøgende, du kan tiltrække til din hjemmeside, nyhedsbrev eller lign. Selvom rigtig mange virksomheder i dag bruger en del af deres annoncebudget på Facebook-annoncering, så er priserne i dag særdeles konkurrencedygtige, også sammenlignet med fx Google og andre digitale platforme. Det er dog selvfølgelig ikke kun på udgiftssiden, at annoncering på Facebook er interessant. Nej, flere sammenligner af platforme viser, at Facebook til stadighed er blandt de kanaler, der giver det største afkast pr. annoncekrone. Og det gælder både i tungere, mere veletablerede brancher, men også i startupøkosystemer, hvor der alt andet lige er større krav til rentabilitet ift. markedsføringstiltag og initiativer.

Nemt at målrette til lige netop dine kunder
Relevant annoncering er god annoncering. Netop derfor har mange helt eller delvist vendt ryggen til traditionelle annonceformater som fx TV eller print, hvor du rammer masserne i stedet for at være specifik i markedsføring og ramme lige netop de mennesker, du gerne vil blive set af. Her er Facebook skræddersyet til at give succes. For det første kan du målrette dine annoncer mod folk med specifikke interesser eller adfærd, men du kan også vælge at vise specifikke kampagner til mennesker, der tidligere har besøgt din hjemmeside eller på anden måde har vist en interesse i dine produkter/ydelser. Det er billige og superrelevante leads, der må formodes at være tættere på at blive kunder end et helt nyt kundeemne, der hverken kender dit brand, værdierne bag eller lignende. Annonceværktøjet kan også lave mere avancerede formater som fx lookalike, som har stort potentiale for især nystartede forretninger.

Skalerbarhed og let at tracke
Den sidste grund til, at du som iværksætter skal bruge Facebook-annoncering til at vækste din forretning, er, at det er gennemsigtigt og relativt ligetil at tracke annoncernes performance på, så du kan evaluere og skrue op eller ned eller skalere en specifik kampagne til andre lande. I en virksomhed, hvor hver en krone skal vendes, og at noget skal forklares for at kunne forsvares, især ift. marketing, er dette guld værd. Det fjerner alle mavefornemmelser og gætværk og lader den iskolde, men retfærdige data tale sit eget sprog og giver beslutningstagere et grundlag.

Send til en kollega

0.062