Er bilimport noget for dig?
Hvert år står rigtig mange danskere i præcist dette dilemma. Og selvom man måske godt er klar over, at man som privat sagtens kan importere bil fra udlandet, er det måske ikke alle, der er lige trygge ved den omdiskuterede og komplicerede afgiftsberegning.
I artiklen her kortlægger vi dine muligheder som privatperson, der gerne vil importere bil fra udlandet. Læs med videre.
Dét bør du være opmærksom på
Når man står i den situation, at man overvejer at importere en bil i stedet for at købe den hos den lokale forhandler, skal man være opmærksom på, at der generelt er nogle forhold, der foruden en kompleks afgiftsberegning gør købet en smule mere besværligt.
Af FDM anbefales det altid, at man er opmærksom på følgende ved køb af bil i udlandet:
1) Transportomkostninger ved hjemsendelse
2) Manglende og/eller besværlig købsretlig klageadgang
3) Den lovpligtige EF-godkendelse
4) Beregn din registreringsafgift før køb.
Udover disse skal du være opmærksom på, at du ikke kan være sikker på, hvilke afgiftspligter der bliver pålagt dig som køber. For selvom man måske kan forudberegne den forventede afgiftssum, inden man vælger at købe bilen, kan man ikke være sikker på, at den også bliver identisk med den, der efterfølgende bliver lavet af SKAT – og de kan ikke foretage en beregning, før bilen allerede er importeret.
Netop denne lille hage er da også med til, at rigtig mange ikke vælger import frem for den lokale bilforhandler – og det er da heller ikke helt uvæsentlig, hvis man måske regner med en afgiftssum på et givent beløb, der så bliver 5 % dyrere – for på en bil til flere hundrede tusinde kroner er det ikke småpenge.
Skal der betales moms og told af importudgifterne
En anden ting, man i bør være opmærksom på, inden man ”bare” importerer den første og bedste bil, man finder i udlandet, er, om man ligeledes kan blive påkrævet at skulle betale moms og afgift af de importomkostninger, der er forbundet med hjemsendelse af bilen.
For som med de ekstra 5 % på afgiftssatsen, kan det også blive en dyr fornøjelse, hvis man regner med en bestemt fragtpris, og så lige pludselig skal betale 25% mere i SKAT.
Hvorvidt man kan blive told- og momsfritaget, følger dog nogle ret generelle retningslinjer. Og da de alle er ret firkantet formulerede, er det ikke svært at vurdere, hvorvidt det ville være muligt at undgå den ekstraregning, der følger et told- og momstillæg på din transportfaktura.
I dag er der 3 situationer, hvorved du kan blive fritaget for at skulle betale moms og told på din fragt og importudgift:
1) Import fra et andet EU-land
2) Bilen er over seks måneder gammel
3) Bilen har kørt over 6.000 kr.
Er en af disse gældende i forbindelse med import af din nye bil, skal du ikke pålægges hverken told og/eller moms på dine fragtomkostninger.