Det gode arbejdsmiljø - sådan gør du
Derfor skal du gøre dig selv den tjeneste at sørge for, at alle medarbejder møder glade ind på arbejdet, hver evigt eneste dag. Det kan du gøre på forskellige måder, men en ting er helt sikkert - et godt arbejdsmiljø og medarbejdermotivation hænger uløseligt sammen og er vitale for virksomhedens fremtidig vækst. Derfor bringer vi her et par tips og tricks du kan bruge i din daglige ledelse. Der er tale om helt håndgribelige værktøjer, der er implementerbare og påviseligt har en effekt på arbejdsmiljøet. Du kan derfor starte med at gøre brug af disse værktøjer allerede, fra du møder ind på arbejdet imorgen tidlig.
Dine medarbejder skal udvikles - ikke bare placeres
Konstant personudvikling er vigtig for den menneskelige biologi. Det er videnskabeligt bevist, at de mennesker som konstant stræber efter ny viden og er parate til at tilegne sig nye evner klarer sig bedre end gennemsnittet. Derfor skal du som leder bidrage til denne proces, ved konstant at bistå dine medarbejderes udvikling. Det kan du gøre på forskellige måder - f.eks. ved at sende dem på kursus, hvor de lærer at samarbejde eller forbedre deres evner med forskellige programmer. Hos Proximo tilbyder de en lang række gratis kurser i Office-pakken, VBA og meget andet, der kan være med til at forbedre dine medarbejderes evner og i sidste end skabe en bedre virksomhed. Et andet bud er at sende medarbejderstaben på en overlevelsestur, hvor de er tvunget til at samarbejde og tænke kreativt. Dermed skaber man et bedre sammenhold, og virksomhedens sammenshængskraft bliver forbedret.
Du skal kunne tale med alle - uanset stilling og niveau
Uagtet om du er direktør i en global virksomhed eller ejer en lille selvstændig virksomhed med et par medarbejder, så er der en gylden regel, der er gældende for alt ledelse. Du skal kunne tale med ALLE - absolut alle i organisationen. Serieiværksætter og investoren Jesper Buch udtrykte det meget godt i hans første bog “Kick-Ass”: Uanset om det var en af de tunge slipsedrenge fra England med et salgsprospekt eller et pizzabud i Albertslund, der havde problemer med serveren - så bør man have ydmygheden og respekten til at behandle begge to på den samme måde. Man skal derfor kunne føre en samtale med alle i og udenfor organizationen, hvis man ønsker at begå sig som en dygtig leder.
Drop perfekthedskulturen og lær af dine fejl
Der er absolut ingen grund til at fare op, hvis en medarbejder har begået en fejl - tværtimod er det kun sundt, at der begås en brøler engang imellem. Du skal for alt i verden undgå, at der dannes en perfekthedskultur i firmaet, hvor der ikke er plads til at træde ved siden af. For fejl er menneskelige - og jo, de sker. Derfor så hav udgangspunktet, at det er fint at begå en fejl så længe fejlen ikke begås flere gange. Spred dette budskab blandt medarbejderne, og der bliver en meget mindre presset stemning på arbejdspladsen og du sikrer det gode arbejdsmiljø.