Flere værktøjer mod piratkopier
Den eksisterende varemærkelov, som trådte i kraft den 1. januar 2019, har fået selskab af nogle flere værktøjer, der skal dæmme op for de mange sager om piratkopier, som særligt tøj- og møbelvirksomheder har været udsat for gennem de seneste år.
Lovgivning og teknologi kombineres
Med lovgivningen i den ene hånd og en smartphone i den anden, vil det snart være muligt at tjekke om en vare er ægte, eller om det er en kopi. To forskere fra Københavns Universitet barsler nemlig med en ny løsning på problemet med at se, om man står med en kopivare i hånden. Projektet, som er planlagt til at være færdigt til næste år, vil afhjælpe almindelig fysisk handel, men også produkter, man har købt over internettet. Og det er især i forbindelse med internethandel, at piratkopiering lever i bedste velgående.
Styr på sit
Det vigtigste, når det drejer sig om brud på rettigheder, er at man har som virksomhed, har husket at foretage varemærkeregistrering af sit produkt, sit logo, motto eller andre forhold, der kan blive kopieret af andre. Det afskrækker dog langt fra personer og virksomheder, som ser et potentiale i at lægge sig tæt op af eller lave direkte kopier af andres varemærker. Piratkopiering er et stigende problem, også i Danmark. Derfor skal virksomheder, som en af de første ting, sørge for beskyttelse af varemærke.
En krukke kan blive dyr for Netto
Senest har sagen om Netto, som angiveligt har kopieret en serie af keramik, rullet i medierne. I starten af juni vandt Anne Black, som står bag den rigtige keramikserie, ellers sagen mod Netto og producenten Ronald, men en måned efter har Netto og Ronald altså anket sagen. Det, at sagen nu er anket til både Østre- og Vestre Landsret, kan ligne en økonomisk manøvre, der skal presse Anne Black til at droppe sagen, på trods af at hun faktisk vandt den i første omgang. Så selvom man har rettens ord for, at et produkt er en kopi af det, man har rettigheder til, kan man stadig ikke vide sig sikker.
3,4 procent af danske virksomheder har mærket til piratkopiering
Det er et forholdsvis stort antal virksomheder, som på en eller anden måde har haft problemet inde på livet. Andelen kan endda være højere, da ikke alle piratkopier bliver bragt til virksomhedernes bevidsthed. Procentsatsen er endda langt højere for virksomheder, der lever af møbler- og beklædning. Her har 16,6% oplevet, at deres produkter blev piratkopieret.
Ny varemærkelov gør det lettere
Da den nye lov trådte i kraft, blev det lettere for virksomheder at ansøge om varemærkeregistrering. Gebyrer og selve ansøgningsprocessen blev gjort mere spiselig, især hvis man kun ansøger om varemærker i en eller to klasser. Der var også ændringer i forhold til gengivelse af varemærker, så man eksempelvis kan få registreret et ”multimediemærke”, med kombinationer af billeder, tekst, film eller lignende. Som noget nyt ophører fællesmærkeloven med introduktionen af ”kollektivmærker” og ”garanti- eller certificeringsmærker”.
Dog skal man nu også sørge for at et varemærke skal offentliggøres, hvilket betyder, at andre kan gøre indsigelser mod ansøgningen. I bund og grund ser det ud til at være blevet lettere.