Undersøgelse: Hver tredje stiller krav om bæredygtighed til deres håndværker
Hvordan står det til med danskernes holdninger til at bygge mere bæredygtigt? Det har byggemarkedskæden STARK spurgt sine private kunder om i sin årlige Bæredygtighedsundersøgelse.
Generelt er interessen for mere bæredygtigt byggeri fortsat på vej op: Næsten halvdelen af alle private kunder i STARK tænker altid, meget ofte eller ofte på bæredygtighed, når de køber byggematerialer.
Og hver tredje private kunde stiller altid, meget ofte eller ofte krav om bæredygtighed til deres håndværkere, viser undersøgelsen.
- Med øget efterspørgsel fra de private, bliver det mere attraktivt for håndværkere at fokusere på bæredygtighed. Og når vi får flere af de mindre håndværkere med på den grønne omstilling, vil det løfte hele branchen, siger bæredygtighedschef hos STARK Kristian Fribo i en pressemeddelelse.
Det er en interessant udvikling, fordi den siger noget om, at vi kan gøre interessen for bæredygtigt byggeri endnu større ved at tale ind i fordelene for den enkelte boligejer og ikke kun for klimaet generelt Kristian Fribo, bæredygtighedschef hos STARK
Bæredygtighed skal gavne os selv
Undersøgelsen dykker også ned i de private kunders motiver for at bygge mere bæredygtigt. Her viser besvarelserne, at ønsket om bæredygtighed i stigende grad handler om at forbedre sine egne forhold, f.eks. værdien af ens bolig og indeklimaet.
Godt halvdelen af de adspurgte i undersøgelsen mener ganske vist, at bæredygtigt byggeri er en stor fordel for samfundet, miljøet og klimaet. Det er dog et tydeligt fald fra 2021, hvor tallet var 65 procent.
Bæredygtighed er et komplekst emne, der får kunderne til at søge ekspertviden. Hos STARK målretter vi vores rådgivning, så både vores private og professionelle kunder får den viden, de har brug fo Kristian Fribo, bæredygtighedschef STARK
I forhold til forbedring af boligens indeklima ses også et stort spring i årets besvarelser: To ud af tre ser i dag bæredygtighed som en stor fordel for indeklimaet – sidste år var det kun hver anden deltager i undersøgelsen, der brugte det argument for at bygge mere bæredygtigt.
- Det er en interessant udvikling, fordi den siger noget om, at vi kan gøre interessen for bæredygtigt byggeri endnu større ved at tale ind i fordelene for den enkelte boligejer og ikke kun for klimaet generelt, siger Kristian Fribo.
Flere søger viden i byggemarkeder
STARK har også spurgt til, hvor de private kunder søger deres viden om bæredygtige materialer: Næsten halvdelen - 47 procent - søger viden hos byggemarkeder, mens hver fjerde spørger håndværkere til råds.
Begge dele er steget siden 2021. De fleste søger stadig viden om bæredygtige materialer hos Google, nemlig lidt mere end halvdelen. Det er dog klart færre sammenlignet med undersøgelsen i 2021.
- Det giver god mening, at næsten halvdelen af de adspurgte søger viden i deres byggemarked. Bæredygtighed er et komplekst emne, der får kunderne til at søge ekspertviden. Hos STARK målretter vi vores rådgivning, så både vores private og professionelle kunder får den viden, de har brug for, siger han og uddyber:
- For eksempel har vi uddannet bæredygtighedsambassadører i alle vores forretninger med dyb, faglig indsigt i området. Vi har også den hurtige løsning, hvor vores eget ’Byg Grønt’-mærke tydeligt fremhæver alle byggematerialer med godkendte miljømærker og dermed guider forbrugerne til at vælge grønnere materialer.
Artiklen er en del af temaet Nyt fra byggecentrene.