23948sdkhjf

Oversete gevinster ved træ-byggeri skal frem i lyset

Transport- og montagefordele ved at bygge med træ indgår endnu ikke i livscyklus-analyser. Foreningen Træ i Byggeriet vil nu sætte spot på fordelene

Træ vejer markant mindre end andre byggematerialer, og det giver nogle klare fordele både i forhold til transport, løft og montage, når større byggerier skal opføres. Sådan lyder det fra foreningen Træ i Byggeriet, som fremadrettet vil øge opmærksomheden omkring netop denne fordel ved træ i forhold til tungere byggematerialer. Det kommer blandt andet til at ske med hjælp fra kran- og transportvirksomheden BMS, som nu sætter strøm til sine kraner.

Den lavere vægt, når der bruges træ, gør det nemlig muligt i montagen at anvende kraner på strøm fremfor diesel, som alt sammen bidrager til et mindre CO2-udslip. Her peger foreningen Træ i Byggeriet på fordelene i forhold til eksempelvis beton, da træ har en densitet på blot 0,4-0,5 tons per kubikmeter, mens beton ligger på 2,4.

De fordele har man blandt andet oplevet ved projekter som Dalston Lane i London og Kajstaden i Sverige, hvor man eksempelvis ved CLT-byggeriet Dalston Lane formåede at reducere antallet af leverancer til byggepladsen med 80 procent og dermed CO2-udledningen markant.

Spiller en kæmpe rolle

Den lavere vægt ved brug af træ er imidlertid, ifølge Træ i Byggeriet, en af de fordele, som der ikke er særlig stor opmærksomhed omkring i dag – og det skal der nu gøres noget ved.

- Fra 2023 skal der, som noget nyt, til alle byggerier omfattet af energirammen, udføres en livcyklusanalyse, og for byggerier over 1.000 kvm. må CO2-udledningen maksimalt udgøre 12 kg CO2-ækvivalenter per kvadratmeter per år.

De faser i byggeriet, som LCA-beregningen omhandler, udgør indtil videre kun produktfasen, driftsfasen, udskiftning, energiforbrug samt bortskaffelse ved endt levetid. Det vil med andre ord sige, at CO2-udslippet forbundet med transport og opførelse, desværre endnu ikke indgår, selvom det spiller en kæmpe rolle, siger sekretariatsleder i Træ i Byggeriet, Lauritz Rasmussen.

- Det skyldes blandt andet, at der forsat mangler tilstrækkeligt datagrundlag for, at transport, kraning og opførelse kan indregnes, hvilket forventes at komme i 2025. Men det ændrer ikke på, at det har betydning allerede i dag, og derfor vil vi nu med hjælp fra en af landets store transportvirksomheder bidrage til et skærpet fokus omkring det, så vi kan skabe et endnu større incitament for at bygge i træ og dermed hurtigere få nedbragt byggeriets samlede CO2-udslip, forklarer Lauritz Rasmussen.

Transportvirksomhed træder ind i forening

Træ i Byggeriet har således netop indledt et samarbejde med kran- og transportvirksomheden BMS, som har stort fokus på at nedbringe CO2-udledningen i forbindelse med transport og kranopgaver – blandt andet ved løbende at udskifte deres kraner – i takt med, at leverandører af kraner og lastbiler bliver klar til det – så de fremadrettet kører på strøm frem for diesel.

BMS er for nyligt blevet medlem af Træ i Byggeriet for netop at bidrage med sin store viden på kran- og transportområdet og dermed sætte endnu mere fokus på transporten af træ.

Jo tungere byggematerialerne er, desto mere energitunge er de også at transportere og hejse på plads. Derfor vil vi gerne fokusere mere på træbyggeri fremadrettet Projektsalgsdirektør hos BMS, Kim Hvolbøl

- Noget af det, vi lige nu fokuserer på, er, at så mange af vores kraner og lastbiler som muligt skal kunne drives med strøm. Det giver nemlig nogle markante besparelser i CO2-udledningen. Og for, at det kan lade sig gøre, spiller vægten af det, vi transporterer og hejser, naturligvis en stor rolle – jo tungere byggematerialerne er, desto mere energitunge er de nemlig også at transportere og hejse på plads. Derfor vil vi gerne fokusere mere på træbyggeri fremadrettet, og hvordan vi kan skabe de bedste rammer i forbindelse med kraning og transporten af det, lyder det fra projektsalgsdirektør hos BMS, Kim Hvolbøl.

- Vi er derfor blevet medlem af Træ i Byggeriet, så vi med vores mange års erfaring på området kan bidrage til at nedbringe CO2-udslippet i forbindelse med transporten og hejsning af træ yderligere. Samtidig kan vi bidrage til at rådgive og udvikle montagemetoder sammen med producenterne og ikke mindst hjælpe til med udvikling af løfteudstyr, så vi sikrer os et endnu grønnere byggeri i fremtiden, fremhæver Kim Hvolbøl.

Artiklen er en del af temaet PASKRAM .

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082