23948sdkhjf

Hemmeligholder erhvervsministers valgmøder: - Yderst usædvanligt, siger medieforsker

Nordiske Medier har over flere dage ikke kunne få oplyst, hvor erhvervsminister Simon Kollerup holder valgmøder. En medieforsker kalder det usædvanligt og har ikke set fortilfælde.

"Hvor holder erhvervsminister Simon Kollerup valgmøder i Thy/Mors-området?"

Det er det simple spørgsmål, som Nordiske Medier har forsøgt at få svar på i tre dage. Det er dog ikke lykkedes. Og det undrer professor i journalistik hos RUC, Mark Ørsten.

- Det er yderst usædvanligt, og jeg kender ikke til lignende fortilfælde, siger Mark Ørsten, professor i journalistik og forsker i politisk kommunikation.

Nordiske Medier har henvendt sig gentagne gange til Socialdemokratiets pressetjeneste telefonisk samt flere gange efterkommet pressebetjeningens ønske om at få tilsendt en mail med spørgsmålet. 

Sker oftere nu

Ikke desto mindre er der aldrig kommet svar tilbage.

Udover at have dækket et valgmøde som den helt almindelige klassiske journalistiske reportage-disciplin under en valgkamp, ville Nordiske Medier gerne have spurgt erhvervsministeren til, hvordan han og hans parti vil sikre, at erhvervslivet i yderområderne fortsat kan fungere på den anden side af energikrisen, når nye beskæftigelsestal peger i retning af, at krisen kradser hårdest på landet end i byerne.

Ifølge Mark Ørsten sker det efterhånden oftere, at politikere udelukker at tale med enkelte medier, hvis de har særligt kritiske historier, de forfølger.

- Lidt oftere end før i tiden er der eksempler på, at partier har meget præcise holdninger til, hvilke nyhedsmedier, de vil tale med og ikke tale med. Det er der både eksempler på under Mette Frederiksens regeringsperiode, men også under Anders Fogh Rasmussen, som handlede om invasionen af Irak, hvor han havde set sig sur på enkelte nyhedsmedier, lyder det fra Mark Ørsten.

Mark Ørsten

Mark Ørsten er cand.scient.adm. & ph.d.

Han forsker i politisk kommunikation og har ved folketingsvalgene i 2015 og 2019 specifikt forsket i partiernes brug af traditionelle nyhedsmedier og sociale medier i valgkampen.

Er medforfatter til bogen "Politisk Kommunikation - Nye Tider og Nye Aktører" fra 2018, der beskriver de bagvedliggende sammenhænge mellem denne nye medievirkelighed og vor tids politiske opbrud.

Er ansat ved Institution for Kommunikation og Humanistisk Videnskab ved Roskilde Universitet. 

Kilder: RUC.dk, Hans Reitzels Forlag

I strid med demokratiet

RUC-professoren påpeger, at særligt under denne regeringsperiode har Socialdemokratiet været meget kritiske overfor udvalgte nyhedsmedier.

- Det er uheldigt at boykotte medier og ekstra meget under en valgkamp, hvor politikerne netop er afhængige af, at journalisterne stiller spørgsmål for at få afklaret deres politik, siger Mark Ørsten og fortsætter:

Ifølge ham er det både uheldigt for politikerne og for demokratiet.

- Det er i strid med den demokratiske ånd, og det skaber bare endnu mere omtale af, hvad politikerne ikke ønsker omtale af.

Det er ikke kun erhvervsministeren, der har undladt at svare Nordiske Medier. Flere erhvervsordførere har også undladt at svare på den rundspørge, som Nordiske Medier lavede omkring løsninger på bureaukratibyrden for virksomheder.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.096