23948sdkhjf

Teknikentreprenør leverer stabil toplinje, men øgede omkostninger kan mærkes

Omsætningen er på niveau med sidste år hos ejeren af GK Danmark, men indtjeningen daler

Selvom markedet viser tegn på fald, kan norske GK Gruppen, som ejer den danske teknikentreprenør GK Danmark A/S, præsentere en stabil omsætning i sit netop udgivne 1. halvårsregnskab. Her er omsætningen for første halvår landet på 2.913 mio. NOK, omtrent det samme som første halvår 2021. 

Men indtjeningen målt som EBITDA er ikke fulgt med. Posten er endt på 25 mio. NOK mod 53 mio. NOK i samme tidsrum sidste år. Resultatet er blandt andet påvirket af øgede materiale-omkostninger og udviklingsprojekter i perioden, oplyses det i regnskabet. Men efterspørgslen er stadig høj:

- Vi oplever god efterspørgsel for vores tjenester trods tiltagende usikkerhed i markedet, stigende materiale- og energipriser, høj konkurrence om arbejdskraft og signaler om, at vi går ind i en lavkonjunktur, navnlig i Sverige og Danmark, siger Kim Robert Lisø, koncernchef i GK, i en pressemeddelelse.

Når budgettet

I GK Danmark, som i seneste årsregnskab kunne bryste sig af det bedste resultat i 12 år, fremhæver adm. direktør Jørgen L. Christensen fra GK Danmark A/S, at man til trods for usikkerheden i markedet ikke oplever store tab på projekter.

- Trods et vigende marked gør vores store fokus på risikostyring, at vi ikke har store tabsgivende projekter. Samtidig er vi bedre til at eksekvere projekter og styre risici, så vi med målrettet styring når indtjeningsbudgettet for Q2, siger han i en pressemeddelelse.

Desuden vinder selskabet stadig flere offentlige udbud, lyder det.

- Vi har også fået godt tag i det offentlige marked, hvor vi har vundet flere kommuneudbud, bl.a. med København Kommune, og vi servicerer nu 15 pct. af Danmarks befolkning på fasteserviceaftaler.

Halvdelen fra service

Endelig er serviceforretningen blevet udbygget med flere opkøb, og GK Danmark har etableret egen serviceafdeling inden for VVS.

- Opkøbet af Dantherm og OK Energitekniks serviceforretninger giver et godt afkast. Vores strategi om at rykke omsætningsfordelingen, så halvdelen kommer fra vores serviceforretning og halvdelen fra vores entrepriser, virker derfor. Nu er turen komme til VVS, hvor en serviceafdeling giver nye muligheder, siger den adm. direktør. Sjoberg

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078