Gennembrud for NCC’s anden tunnel under Atlanterhavet
NCC affyrede torsdag den allersidste salve i den undersøiske Sandoy-tunnels 10,8 km lange hovedløb, som når den er færdig, giver dig mulighed for at rejse færgefrit fra Sandoy til den færøske vejinfrastruktur og hovedstaden Tórshavn.
Selve gennembrudssalven blev udløst torsdag klokken 13 lokal tid. Dermed er der etableret en åben tunnelforbindelse, skriver entreprenørkoncernen i en pressemeddelelse.
– Det er endnu en vigtig milepæl i anden del af vores kontrakt på Færøerne, og som igen viser vores solide ekspertise inden for komplekse tunnel- og infrastrukturprojekte, siger Per Jonsson, leder af NCC-afdelingen Civil Engineering Norge.
Han henviser dermed til, at at Sandoy-tunnelen er den anden undervandstunnel under Atlanterhavet, som NCC bygger i denne kontrakt. I december 2020 blev den 11,2 km lange Eysturoy-tunnel åbnet i øgruppen.
En rundkørsel
Kom med ned i Eysturoy-tunnellen i denne beskrivelse af projektet og processen, da Licitationen så nærmere på det imponerende, undersøiske arbejde:
Der er nu to år tilbage til at dekorere Sandoy-tunnelen, indtil den står færdig i det nye år 2024.
To undersøiske tunneler i samtidig produktion
Byggeriet af Sandoy-tunnelen begyndte i 2018, og indtil åbningen af Eysturoy-tunnelen i december 2020 fortsatte byggeriet af de to undersøiske tunneler parallelt.
Sandoy-tunnelen går fra færgelejet Gamlarætt på Streymoy og til Traðardalur på Sandoy. På det dybeste er tunnelen -147 meter under havets overflade.
Kunden er P/E Eystur og Sandoyar tunnels (EST), som er 100 pct. ejet af Landstinget på Færøerne.
NCC har solid erfaring med at bygge undersøiske tunneler på Færøerne. NCC byggede Vagatunnilin og Nordoyatunnilin i begyndelsen af 2000'erne. Flere af nøglepersonerne, der arbejdede i de sidste to tunnelprojekter, var også involveret i at bygge de to tidligere tunneler.
Fakta: Sandoyar-tunnel og Eysturoyar tunnel
Sandoyar-tunnel
Byggetid: 2018 - 2024
Samlet længde af hovedtunnelen: 10,8 kilometer
Bredde: 9,5 meter
Antal dagskort: 310 biler
Gradient: 5 pct.
Laveste punkt: -147 meter
Finansiering: passagegebyr
Kunde: P/E Eystur og Sandoyar tunneler (EST) / Lagtinget
Kontraktværdi: 1,1 mia. norske kr.
Eysturoyar tunnel
Byggetid: 2016 - 2020
Samlet længde af hovedtunnelen: 11,2 kilometer
Bredde: 10,5m
Gradient: 5 pct.
Laveste punkt: -187 meter
Finansiering: passagegebyr
Kunde: P/E Eystur og Sandoyar tunneler (EST) / Lagtinget
Kontraktværdi: 1,4 mia. norske kr.