Flere voksne kvinder får læreplads i byggeriet
Flere kvinder søger mod byggebranchen, viser tal fra Dansk Arbejdsgiverforening, der har optalt antallet af voksenlærlinge i de danske bygge- og anlægsvirksomheder i 2021. Fremgangen fra 2017 til 2021 er til at tage og føle på. Antallet af kvindelige voksenlærlinge er steget fra 121 til 254.
Det skriver Mester Tidendes søstermedie, Licitationen-Byggeriets Dagblad
Voksenlærlinge fordelt på køn
Kvinder
Bygge- og anlægsvirksomhed
121 (2017) - 254 (2021)
- heraf Bygningsinstallation
29 (2017) - 47 (2021)
- heraf Tømrer- og bygningssnedker
9 (2017) - 27 (2021)
- heraf Maler- og glarmester
57 (2017) - 123 (2021)
- heraf Murervirksomhed
4 (2017) - 9 (2021)
Mænd
Bygge- og anlægsvirksomhed
1.350 (2017) - 1.860 (2021)
- heraf Bygningsinstallation
591 (2017) - 897 (2021)
- heraf Tømrer- og bygningssnedker
301 (2017) - 467 (2021)
- heraf Maler- og glarmester
88 (2017) - 141 (2021)
- heraf Murervirksomhed
124 (2017) - 109 (2021)
Kilde: Dansk Arbejdsgiverforening
- Jeg er simpelt hen så glad for at se den her fremgang. Det er fantastiske tal, lyder den umiddelbare reaktion fra Nina Groes, der er stifter af Boss Ladies, som netop er sat i verden for at få flere piger og kvinder til at vælge en håndværkeruddannelse.
Hun fortæller, at en stor gruppe af kvinderne i 20’erne, tidligere har været på gymnasiet eller universitetet. Som 15-16-årig søgte de ikke mod håndværksfagene på grund af forventningspres. ’Piger skal jo i gymnasiet’, lyder det mange steder. Derfor bliver håndværker-drømmen først indfriet senere, forklarer Nina Groes. Set i det lys er fremgangen blandt voksenlærlinge blot en endnu bedre nyhed.
Inkluderer hele arbejdsstyrken
En af byggeriets underbrancher, som har oplevet en stor tilslutning blandt kvindelige voksenlærlinge, er installationbranchen. Her er antallet vokset fra 29 til 47.
- Virksomhederne har fået øjnene op for at få kvinder ind. Jeg oplever, at mange virksomheder decideret søger efter piger blandt andet på LinkedIn. Budskabet er: "Kom til os". De begynder i stigende grad at markedsføre sig over for piger. De gør det også for at få dygtige medarbejdere. Og hvorfor skal man også nøjes med at søge de dygtige drenge, lyder det fra underdirektør i Tekniq Arbejdsgiverne, Tina Voldby, som tilføjer:
- Vi har ret systematisk i fem-syv år ført kampagner for at få flere piger ind på vores fag. Det ser vi nu frugten af.
Når underdirektøren taler om emnet med medlemsvirksomhederne, beretter de, at det kvindelige islæt gør arbejdspladserne bedre. Kvinderne bibringer andre kompetencer end dere mandlige kolleger. Når begge køn er repræsenteret, skaber det i øvrigt en anden tone og adfærd.