Maskinbranchen: Bøvlet når messer udskydes eller aflyses
Det er ikke kun gæsterne, der skal have kalenderen frem for at finde nye datoer eller alternative aftaler til det hul, det giver, når en messe udskydes.
Senest er det Kloakmessen, som skulle have været afholdt sidst i januar, der er udskudt i to måneder til sidst i marts.
Udstillerne har et større problem, for det handler ikke kun om, at bilen skal blive i garagen. Her handler det om et større setup, som nu skal sættes i stå, alle praktiske detaljer skal igennem møllen påny. Vi har spurgt et par af udstillerne, hvilke gener de har af en udsættelse af Kloakmessen.
- Hos os er det i virkeligheden ikke vildt slemt, for vi skulle kun have en enkelt maskine med, og den bliver jo her, indtil messen løber af stabelen senere, siger marketingkoordinator hos CAT-importøren, Zeppelin Danmark, Lars Poulsen, til Mester Tidendes søstermedie, Licitationen - Byggeriets Dagblad.
Han tilføjer, at de sælgere, der er implicerede, jo også skal ændre i deres planlægning.
Det giver dønninger
Hos Øbakke A/S, der importerer Takeuchi-gravemaskinerne, er man ærgerlig over udskydelsen.
- Det giver da lidt dønninger, men vi havde hele tiden på fornemmelsen, at vi kunne risikere en udskydelse. Så derfor tog vi vores forbehold i planlægningen. Vi var klar, men heller ikke mere, end at det er begrænset bøvlet, siger salgschef Michael Hansen, til Licitationen.
Et element som hotelværelser kunne jo hurtigt vise sig at være et problem, men det er ifølge Michael Hansen lykkedes at ombooke.
- Jeg synes, det er lidt snert på deadline at flytte messen, men jeg kan selvfølgelig godt forstå, at man med de regler, der er lige nu, vil sætte for mange begrænsninger, og så er det selvfølgelig bedre at tage konsekvensen, siger han og tilføjer, at der dog kan være nogle, der ramler ind i andre ting, som så også skal ændres.
Hos Zacho, der handler med pumper og gravekasser med videre, er man lidt mere forbeholden overfor det sene tidspunkt at udsætte messen på:
- Jeg synes, det er irriterende. Og jeg synes i det mindste godt, at man kunne have ringet rundt til udstillerne og spurgt, hvornår vi så synes, messen skulle afholdes. Sidst i marts har branchen rigtigt fået travlt, og vi har selv skyndet på leverandører for at få nogle ting færdige. Blandt andet nogle nye modeller i gravekasser, vi gerne vil præsentere for kunderne. Det betyder ekstra fragtomkostninger. Og ikke nok med det - på de nye datoer har vi en tur til Tyskland med kunder, som det også griber ind i. Så jeg føler nok, at den nye dato er trukket lidt ned over hovedet på os, siger Flemming Zacho, direktør i Zacho, til Licitationen.
Røde maskiner venter bare
Maskiner A/S i Horsens har også booket stand til at vise de nu røde Yanmar-maskiner frem.
- Vi skulle have et par gravemaskiner med i den nye røde Yanmar-koncernfarve, og noget mindre materiel, der passer ind i kloakkonceptet, men det venter vi bare med til den nye dato. Det er ikke det helt store problem, da vi jo ikke er så langt væk, så vi skal ikke til at ombooke en hel masse, så det går jo nok, siger marketing manager Mathilde Frandsen til Licitationen.
- Vi er ikke blevet spurgt med hensyn til en ny dato, og det eneste problem i denne henseende kan jo være, hvis branchen så får for travlt til at komme på messe, siger hun til Licitationen.
Firmaet er i gang med at implementere den verdensomspændende røde farve på maskinerne, fordi Yanmar gerne vil styrke brandet på samme måde over det hele, så genkendelsesværdien øges, uanset hvor i verden man befinder sig.
Det muliges kunst
Danske Kloakmestres formand, Mikael Skov, er ked af situationen.
- Vi er rigtigt kede af at havne i denne situation. Men vi har hele tiden sagt, at vi skulle overholde de gældende restriktioner, men har selvfølgelig også troet på, at det kunne lade sig gøre, lige indtil de nye begrænsninger kom. Under disse forhold kan vi ikke styre tingene, og så var vi nødt til at gå lidt håndfast til den for at få en dato, der ikke kom for langt hen på foråret. Vi havde en senere dato i spil, men så har folk for travlt.
- Vi har fået positive tilbagemeldinger fra cirka 30 procent af udstillerne, så selvom situationen ikke er optimal, så tror jeg det kommer til at gå fint, siger Mikael Skov til kritikken.